[ad_1]
سمند را میتوان یکی از مهمترین محصولات تاریخ ایران – خودرو دانست، زیرا این خودرو که به عنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته میشود، زمینه ساز تولیدات بعدی این شرکت شد. دنا با قدرت ادامه داد. یکی از جدیدترین اعضای این خانواده سورن پلاس است که مدتی است به عنوان یک محصول جدید (!) وارد بازار شده است. در ادامه به بررسی کامل این خودرو می پردازیم.
مشخصات سورن پلاس
مدت کوتاهی پس از معرفی و معرفی سمند به بازار، ایران خودرو به فکر فیس لیفت یا ساخت نسخه های جدید بر اساس آن افتاد و در اوایل دهه 80 مدل های جدیدی به نام های زوبین و پردیس را در نمایشگاه خودروی کشور عرضه کرد، اما هیچ کدام از این خودروها نبود. به تولید نرسیدند و سرانجام در سال 2006 با نیم و نیم این تلاش ها سورن معرفی شد. این اولین فیس لیفت بزرگ سمند است، اگرچه تغییرات خیلی کلی نیستند و فقط شامل جلوپنجره، چراغهای جلو و عقب و سپرهای جدید میشوند. سورن ابتدا از نظر فضای داخلی و پیشرانه تفاوتی با سمند نداشت اما بعداً نسخه ELX را با داشبورد جدید و پیشرانه EF7 عرضه کرد.
تغییرات در سورن پلاس
ایران خودرو از اواسط سال 1399 نسخه جدید سورن را با نام سورن پلاس روانه بازار کرد. تغییرات بیرونی حداقل و محدود به مواردی مانند گرافیک جدید چراغهای جلو و عقب و مجهز به نور روز، دستگیرههای آسان مانند دنا، اسپویلر لبه صندوق عقب، جلوپنجره مشکی براق و رینگ آلومینیومی جدید است. این تغییرات اما تاثیر چندانی بر ظاهر سورن قدیمی ندارد و انتظار می رود در حالی که این خودرو نزدیک به پانزده سال از عمر آن می گذرد، به روز رسانی های اساسی در طراحی آن انجام شود، اما طبق معمول، ایران قصد دارد خودرو سورن پلاس را معرفی کند. به عنوان یک محصول جدید با کمترین هزینه به آرامی
سورن پلاس پس از گذشت چند سال از معرفی سورن اصلی همچنان از همان داشبوردی استفاده می کند که در نسخه ELX معرفی شده بود. این داشبورد برای آن زمان طراحی قابل قبولی داشت اما حالا رنگ و بویی کاملا قدیمی دارد. اما در سورن پلاس، ایرانخودرو با استفاده از فرمان جدید دنا، نمایشگر کوچکی مشابه پژو 206 در بالای داشبورد (نمایش اطلاعاتی مانند دما و دهانه درها)، تودوزی مشکی با خطوط قرمز و تغییرات دکوراسیون اضافه می کند. قطعاتی مانند تریم فیبر کربن تا حدودی کابین خودرو را به روز کرده است. اما نبود صفحه نمایش لمسی در خودروی به اصطلاح جدید که یکی از محصولات رده بالای ایران محسوب می شود کاملا محسوس است.
تجهیزات سورن پلاس
Soren Plus پیشرفت کمی در بخش تجهیزات داشته است و از همان ویژگی هایی استفاده می کند که قبلا در Soren ELX ارائه شده بود. اینها شامل کیسه هوای دوگانه، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغهای جلو، آینههای جانبی تاشو برقی، شیشههای برقی هر چهار، فرمان تلسکوپی، سنسور دنده عقب، تنظیم برقی صندلی جلو و رینگهای آلیاژی 15 اینچی میشود. اما مهم ترین گزینه اضافه شده به سورن پلاس، کروز کنترل است که پیش از این در سورن معمولی وجود نداشت. با این حال، یکی دیگر از موارد عجیب این است که سورن پلاس دارای ترمزهای چرخ عقب است، در حالی که سورن ELX از ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ استفاده می کند. در مجموع اگرچه کمبود صفحه نمایش لمسی و ترمز دیسکی عقب در سورن پلاس کاملا محسوس است و تجهیزات آن در مقایسه با خودروهای مدرن حرفی برای گفتن ندارد اما در مقایسه با سایر خودروهای داخلی می توان ویژگی های این خودرو را کاملا قابل قبول دانست.
پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت سورن پلاس
در زیر کاپوت سورن پلاس همان موتور آشنای 1.7 لیتری EF7 را می بینیم که در محصولات خانواده سمند و دنا کاربرد زیادی دارد. با استفاده از شانزده سوپاپ با سیستم زمان بندی متغیر، 113 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اگرچه این اعداد چشمگیر نیستند، اما هنوز هم شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را در 12 ثانیه میرسانند که برای یک سدان خانوادگی کافی به نظر میرسد. البته ایران خودرو از نسخه توربوشارژ سورن استفاده کرد که با 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور، 10.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز داشت، اما تولید سورن توربو برای چند ساعت متوقف شد. و فعلا خبری از موتور توربو برای سورن پلاس نیست. یعنی کسانی که موتور توربوشارژ EF7 می خواهند فقط به سراغ دنا پلاس بروند. در هر صورت مصرف سوخت ترکیبی سورن تنفس طبیعی ایران خودرو تقریباً 7.4 لیتر در صد کیلومتر است که از نظر وزن و قدرت خودرو با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، اما در مقایسه با موتور قدیمی XU7 مصرف سوخت کمتری دارد. . انتقال موتور همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی انجام می شود و در سورن پلاس در حال حاضر خبری از گیربکس اتوماتیک یا شش سرعته دستی که در دنا پلاس و رانا پلاس دیده ایم، نیست.
رانندگی و سواری سورن پلاس
رانندگی و سواری با سورن پلاس تقریباً تفاوت محسوسی با سورن یا حتی سمند ندارد و در اینجا نیز شاهد همین ویژگی ها هستیم. مشکل بزرگ رانندگی با این خودرو تاخیر زیاد دریچه گاز برقی است که توجهی به آن نمی شود. این در حالی است که به دلیل عایق بندی ضعیف، صدای موتور با دور بالا وارد کابین می شود. علاوه بر این، استفاده زیاد از پلاستیک خشک در داخل کابین و همچنین بی دقتی زیاد در ساخت و مونتاژ قطعات کاملا محسوس است. قدرت ترمز خودرو به دلیل ترمزهای عقب کاسه ای چندان خوب نیست و به دلیل وزن بالای سورن پلاس، کمبود ترمز دیسکی در عقب تا حدودی احساس می شود. از طرفی کابین خودرو برای تمامی سرنشینان جلو و عقب جادار بوده و در سفرهای طولانی راحت خواهد بود. همچنین فضای کلی کابین سورن پلاس به دلیل استفاده از رنگ تمام مشکی با تزئینات طرح فیبر کربن و درز قرمز، فضایی جوان پسند و اسپرت نسبت به سورن ELX دارد. صندوق عقب بزرگ خودرو به راحتی می تواند نیازهای رایج یک خانواده را برطرف کند.
مزایا و معایب سورن پلاس
ویژگی های سورن پلاس را در بالا به تفصیل بیان کردیم، اما در اینجا به اختصار به مزایا و معایب آن اشاره می کنیم. با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشور، از جمله ویژگیهای مثبت سورن پلاس میتوان به کابین جادار، تجهیزات نسبتاً مناسب، اضافه شدن کروز کنترل، گسترش نمایندگیهای خدماتی و دستگاه نسبتاً مدرن اشاره کرد. از طرفی پلت فرم قدیمی، تغییر ظاهری بسیار کم نسبت به سورن ELX، کیفیت و دقت نامناسب در مونتاژ قطعات داخلی، ترمزهای کاسه ای عقب و تاخیر دریچه گاز برقی را نیز می توان از نقاط ضعف اصلی سورن پلاس دانست. البته همین تغییرات کوچک چهره سورن پلاس قدیمی را نیز زیبا کرده و فضایی جوان پسند به کابین بخشیده است.
قیمت و رقبای سورن پلاس
قیمت کارخانه سورن پلاس در زمان تنظیم این خبر 243 میلیون تومان و قیمت آن در بازار 378 میلیون تومان است. با این قیمت، رقبای اصلی این خودرو، محصولات خود ایران خودرو مانند پژو پارس TU5 و دنا معمولی هستند. البته دنا که 400 میلیون قیمت در بازار دارد قیمت قابل توجهی دارد اما پارس TU5 که 386 میلیون تومان قیمت دارد کاملا برعکس سورن پلاس است و انتخاب یکی از آنها بستگی دارد. به سلیقه مردم . البته پارس بازار فروش بهتری دارد و موتور TU5 آن از نظر نگهداری شرایط بهتری دارد. اگر از خودروهای سدان دوری کنیم و فقط قیمت را در نظر بگیریم، پژو 207 دستی نیز می تواند رقیبی برای این خودرو باشد، هرچند برای مصارف خانوادگی به خوبی سورن پلاس نخواهد بود. تنها رقیب سایپا برای سورن پلاس، شاهین با قیمت کارخانه 344 میلیون و قیمت بازار 395 میلیون تومان است که هم خودروی مدرن تری است و هم از نظر تجهیزاتی کاملا برتر است، اما دستگاه توربوشارژ با راندمان پایین آن فاقد قابلیت اطمینان است. موتور EF7 سورن پلاس.
مدل | مشخصات فنی | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
سورن | ELX توربو | — | — |
سورن | به علاوه | 243,310,000 | 360,000,000 |
لاوین | پژو پارس سال TU5 | دنا | سورن پلاس | |
4 سیلندر 8 سوپاپ | 4 سیلندر با 16 سوپاپ | 4 سیلندر با 16 سوپاپ | 4 سیلندر با 16 سوپاپ | دستگاه |
110 | 105 | 113 | 113 | قدرت |
178 | . | 153 | 153 | گشتاور |
13.2 | 13.2 | . | . | شتاب صفر تا صد |
190 | 190 | 190 | 190 | حداکثر سرعت، بیشینه سرعت |
4.44
1.77 1.49 |
4.50
1.70 1.41 |
4.56
1.72 1.46 |
4.53
1.72 1.46 |
طول
عرض بلند قد |
2.65 | 2.67 | 2.67 | 2.67 | فاصله بین دو محور |
1260 | 1158 | 1258 | 1240 | وزن کنید |
420 | 470 | 500 | 500 | ظرفیت صندوق عقب |
7.2 | 7.24 | 7.43 | 7.36 | میانگین مصرف سوخت |
معایب سورن پلاس
- تغییر ظاهری بسیار کمی دارد
- کیفیت و دقت ساخت و مونتاژ کم قطعات داخلی
- عدم وجود صفحه نمایش لمسی
- عدم وجود ترمز دیسکی عقب
- پلت فرم قدیمی و ناامن
- تجهیزات ناکافی و محدود
مزایای سورن پلاس
- کابین و صندوق عقب بزرگ و جادار
- قطعات یدکی زیاد
مشخصات فنی سورن پلاس
نیروی محرکه | EF7 |
حجم موتور | 1645 c |
شیر فلکه | . |
قدرت | 113 |
گشتاور | 153 |
گیربکس | 5 سرعت دستی |
محور محرک | لطفا |
شتاب صفر درصد | 12.0 ثانیه |
حداکثر سرعت، بیشینه سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | 7.4 لیتر ترکیبی |
طول | 4534 میلی متر |
عرض (شامل شیشه) | 1944 میلی متر |
بلند قد | 1460 میلی متر |
فاصله محوری | 2671 میلی متر |
وزن کنید | 1240 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 63 لیتر |
حجم صندوق عقب | 500 لیتر |
رینگ و چرخ | آلومینیوم 14 اینچ |
[ad_2]