گلدوزی: نرخ تراکنش دستگاه های کارتخوان تاثیری بر نرخ مالیات ندارد



وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تضاد منافع را پشت سر گذاشته ایم، چراکه اراده جدی در دولت و مجلس برای ساده سازی روند صدور پروانه کسب وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالات زیر:

وزارت اقتصاد برای تسهیل در صدور پروانه کسب چه اقداماتی انجام داده است؟

ممکن است بسیاری از دستگاه ها تعداد مجوزهای موجود را ندانند یا برخی از آنها را مخفی کرده باشند که با مصوبه 99 مجلس می تواند تغییر کند. سه مانع اصلی برای شروع فعالیت اقتصادی وجود دارد.

دسته اول وابستگی اقتصادی کشور به نفت است که معمولاً دستگاه های اجرایی نیازی به شروع فعالیت های تجاری جدید احساس نمی کنند. دسته دوم انحصار طلبانی هستند که تمایلی به اضافه کردن شرکت های جدید ندارند و دسته سوم نمایندگانی هستند که می خواهند حق امضای طلایی خود را حفظ کنند.

این سه جریان حذف شده است. ابتدا تمامی مجوزها باید از طریق پورتال ملی صدور مجوز کسب و کار برای نظارت بر فرآیند صدور مجوز صادر شوند. هدف دوم صدور مجوز به صورت الکترونیکی و غیرحضوری است.

تلاش برای اعلان مجوز برای مشاغل خاص بدون تبعات سیاسی و امنیتی، یعنی زمانی که فردی درخواست خود را ارائه کند و مدارک کامل را ارائه کند، همزمان مجوز صادر می شود و دستگاه نیز در این زمینه. نظارت خلفی داشته باشید.

کندی برخی دستگاه ها ناشی از تضاد منافع است یا صرفاً به مشکلات زیرساختی مربوط می شود؟

ما تضاد منافع را پشت سر گذاشته ایم، زیرا اراده جدی در دولت و مجلس برای ساده سازی پروانه کسب و کار وجود دارد. مشکلات فنی در اکثر دستگاه ها وجود دارد زیرا سیستمی وجود ندارد و همه مجوزها باید سیستماتیک باشند. ما باید بیش از 1280 مجوز کاملا شفاف و غیرشفاف داشته باشیم. البته موسساتی خارج از دولت هستند که مجوز کسب و کار صادر می کنند و برای آنها همچنان موضوع پیچیده است.

اگر دستگاهی پس از مهلت قانونی کار خود را انجام ندهد، وظیفه وزارت اقتصاد چیست؟

دو مرحله وجود دارد؛ مرحله اول در شرایط فعلی است که هنوز قانون تسهیل در صدور مجوزهای خاص در مجلس ابلاغ نشده است و در صورت ابلاغ، ضمانت اجرایی دستگاهی که هنوز وارد پروانه مجوز ملی نشده است خوب شده است. . اگر وزارتخانه ها در مهلت قانونی مجوز صادر نکنند، مجاز است به صورت خودکار این کار را انجام دهد. اکنون که این قانون از بین رفته است، مجلس و قوه قضائیه به وزارت اقتصاد کمک خواهند کرد تا برای این قانون ضمانت اجرایی داشته باشد.

طرح تسهیل صدور پروانه کسب در مجلس با اقدامات دولت برای این فعالیت ها همخوانی دارد. برخی از نمایندگان معتقدند حتی در صورت رفع ایرادات شورای نگهبان، باید این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و در آنجا بررسی شود. اما برخی دیگر از نمایندگان مجلس می گویند که نیازی به ارجاع موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

آیا مهلت قانونی اعلام شده قابل تمدید است؟

9 مارس روز اجرایی شدن قانون نیست و 15 روز پس از آن مهلت وجود دارد، اما در هر صورت، تصمیم هیئت مقررات زدایی به عنوان متولی حذف مجوزهای اضافی، از تمام توان ما نسبت به مجوزها استفاده خواهد کرد. پورتال ملی، پروانه کسب به رسمیت شناخته نمی شود، به سرعت تعیین تکلیف می شود و خود دستگاه ها احساس می کنند در این زمان دیگر خبری از شوخی و آرامش نیست.

گرفتن مجوز با اتصال همه دستگاه ها چقدر آسان است؟

پایان مهلت اتصال دستگاه ها به سامانه ملی پروانه کسب، آغاز یک روند مستمر و مبارزه خستگی ناپذیر با جریاناتی است که می خواهند روند رقابتی اقتصاد ایران را مختل کنند و مانع ورود بازرگانان به اقتصاد ایران شوند. .

بیش از یک قرن است که مجوزها با امضای طلایی صادر می شود و فکر اینکه در این مرحله همه مشکلات حل خواهد شد بسیار ساده است. تا زمانی که پروسه صدور مجوز صورت نگیرد، گام بعدی ما و شیرینی این موضوع برای مردم و کارآفرینان اتفاق نخواهد افتاد.

پیش از این حمیدرضا فولادگر، مشاور وزیر اقتصاد گفته بود: بحث قانونی در مورد زمان قانونی صدور مجوز الکترونیکی وجود داشت و آن این است که این قانون یک سال پس از ابلاغ توسط سخنگوی دولت یا ابلاغ آن اجرایی می شود. چه زمانی در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود پانزده روز پس از ابلاغ این قانون به دولت باید در روزنامه رسمی منتشر شود که با احتساب تاریخ درج در روزنامه رسمی 6 فروردین 1400 می باشد. به نظر می رسد مبنای صدور مجوزهای الکترونیکی در 6 فروردین 1401 باشد و برای برخی از دستگاه ها تمدید خواهد شد. آنها هنوز در این روند تاخیر دارند.

این فرصت برای این است که اگر دستگاهی در آن زمان فرآیند صدور مجوز را الکترونیکی نکرده باشد جرم تلقی شده و طبق قانون با آن برخورد خواهد شد. پیش از این در ۱۸ اسفندماه آخرین مهلت اتصال دستگاه ها به پرتال ملی مجوز و صدور مجوزهای لازم برای مشاغل اعلام شده بود. قانون رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار نیز 13 سال پیش تصویب شد.

وزارت اقتصاد برای بهبود وضعیت بورس چه اقداماتی انجام داده است؟

ما توانستیم چشم انداز تورم و سیاست ارزی را برای فعالان اقتصادی پنهان کنیم. بخشی از نوسانات مربوط به اخبار ضد و نقیضی است که قبل از نهایی شدن بودجه در قالب مداخلات تخریبی رخ می داد، اما اکنون این موضوع از بین رفته و توانسته ایم به ثبات نسبی برسیم. با تجمیع ستادهای اقتصادی دولت، افق واقعی فعالیت و توسعه اقتصادی در بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری روشن می شود.

در مورد انتقال استقلال و پرسپولیس توضیح دهید.

راهبرد وزارت اقتصاد در خصوص استقلال و پرسپولیس این است که وظایف قانونی را در اولویت حل مشکلات بین المللی این باشگاه ها قرار دهد و ثانیاً تبدیل به باشگاه هایی با مدیریت حرفه ای و درآمد پایدار شود که در آن شفافیت وجود نداشته باشد و مردم در آن مشارکت کنند. .

ما سرمایه این دو باشگاه را افزایش می دهیم که از طریق مشارکت های مردمی انجام می شود. در حال حاضر موضوع واگذاری سهام دولت از دستور کار هیات واگذاری خارج شده و در حال حاضر ۱۰ درصد باید واگذار شود. اینکه در آینده چقدر به این درصد اضافه خواهد شد منوط به تایید هیئت انتقال است.

برخی نگران افزایش مالیات به دلیل تراکنش های کارتخوان هستند. توضیح.

نرخ تراکنش کارت تاثیری بر نرخ مالیات ندارد. سازمان امور مالیاتی موظف است مدارک لازم را ارائه و بر اساس آن مالیات وصول کند. ترس از استفاده از دستگاه های کارت خوان صحت ندارد و مبنایی برای تشخیص مالیات نخواهد بود، زیرا اکثر کارتخوان ها مشمول مالیات نیستند و هدف تنها شناسایی آنهاست.
ما برای مجلس مشکل داریم که درآمدهای مالیاتی و نفتی را به لایحه بودجه 1401 برساند

آیا افزایش مالیات و درآمد نفتی اضافه شده توسط مجلس به لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت محقق می شود؟

دولت مصوبه نهایی مجلس را اجرا می کند، اما دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر کیفیت سیاست گذاری را افزایش دهند. ما به عنوان وزارت امور اقتصادی و دارایی برای دستیابی به 20 تا 30 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده که در مجلس در حال بررسی است مشکل داریم.

راهبرد ما این نیست که به شدت مالیات بگیریم، بلکه می خواهیم تولید را تسهیل کنیم و در حوزه نفت نیز دولت در لایحه بودجه 380 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی را پیش بینی کرده است، اما این رقم در مجلس نیز افزایش یافته است. راهبرد اقتصادی دولت افزایش اتکا به نفت نیست، اگرچه یکی از مهمترین دستاوردهای دولت این است که از ابتدای امسال در شرایط تحریم توانسته است نفت و میعانات بیشتری بفروشد.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم