داستان یکی از معدود اپلیکیشن هایی است که به طور اختصاصی برای کودکان محتوا تولید می کند و اکنون با انتشار گزارش عملکرد خود در اواخر دهه 1400، تعداد مخاطبان زیادی را برای جوانان 5 تا 7 ساله اعلام کرده است. بر اساس همین گزارش، محتوای مورد استفاده این کودکان نیز توسط بیش از 150 نفر در بخش های مختلف تولید شده است.
عایشه با انتشار گزارش عملکرد سالانه خود، فرآیند طوفان فکری را برای شروع و ادامه کار خود به عنوان بستری برای قصه گویی و کتاب صوتی برای کودکان و نوجوانان توصیف کرد. بر اساس این گزارش، ایده داستان در تابستان 1397 شکل گرفت و اولین داستان آن در زمستان 1397 منتشر شد.
خرداد 1398 با رونمایی از اپلیکیشن اندروید آیه به کاربران بیشتری اجازه دسترسی به محتوای آن داده شده است. روند کار را ادامه دهید آیه این پلتفرم در دهه 1400 به عنوان بستری برای ارائه طیف وسیع تری از محتوا، از جمله داستان ها و کتاب های صوتی برای کودکان و نوجوانان، تبدیل شد.
نزدیک به 160 نفر در خط داستانی
اما یکی از جالبترین بخشهای هر پلتفرم یا حتی کسبوکار، نیروی کار است که آن را در پشت صحنه از مدیریت به پیادهسازی هدایت میکند. در بخشی از گزارش سالانه آیه به این موضوع پرداخته شده است.
قابل ذکر است، iStory با همکاری تقریبا 160 نفر محتوای ویژه ای برای کودکان و نوجوانان تولید می کند. در این فرآیند 60 نویسنده، 52 داستان نویس و البته 14 تصویرگر برای تولید محتوای نهایی با کمک 33 نفر دیگر از اعضای تیم در گروه های برنامه نویسی، تدوین، گرافیک، حسابداری و پشتیبانی حضور داشتند.

تا بحال آیه شنیدنی تر؛ انتخاب مسیر رسیدن به این محتوای صوتی یکی از نکات بسیار جذاب است. مطابق با آیه و نمودارهای زیر مخاطبان قصه گو اغلب از برنامه آن برای شنیدن داستان استفاده می کنند.
در مرحله بعد نرم افزارهای تحت وب انتخاب شده و در نهایت محیط های مختلف انتشار پادکست انتخاب می شود. این بر اساس این آمار جالب است آیه بیش از 10000 دقیقه شنیده شد و اپلیکیشن اندروید آن 150000 بار از گوگل پلی کافه بازار دانلود و نصب شد.

بینندگان مستقیم داستان کودکان و نوجوانان اخیر هستند. اما از آنجایی که نصب و استفاده از اپلیکیشن در گوشی های هوشمند کمتر توسط کودکان انجام می شود یا بهتر است هنوز انجام نشده باشد، بیش از 50 درصد از مخاطبان آیه آنها پدر و مادر هستند. همچنین یکی از داده هایی که بر اساس آن می توان رفتار مخاطبان جوان در این حوزه را ارزیابی کرد، نسبت بیشتر زنان به مردان در مخاطبان است. آیه آی.

کدام گروه سنی برای کودکان جذاب تر است؟
اغلب مخاطبان جوان آیه 5 تا 7 سال سن دارند. این آمار یکی از دلایلی است که محتوا به نظر می رسد آیه کار آسانی نیست و در تولید محتوا باید تمام نیازهای اجتماعی و روانی این گروه سنی در نظر گرفته شود.
بعد از کودکان 5 تا 7 ساله، نوبت به کودکان 7 تا 10 سال و در نهایت 3 تا 5 سال، بیشترین مخاطب خردسال می رسد. آیه ay.

استفاده از اپلیکیشن ها و استفاده از گوشی های هوشمند برای دسترسی به این اپلیکیشن ها به همان اندازه جذاب است، اما والدین را نیز نگران می کند. آیا استفاده از آن باعث می شود که کودکان بیش از آنچه باید باشند درگیر استفاده از تلفن های هوشمند شوند؟
این بر اساس تجزیه و تحلیل آماری انجام شده در گروه جالب است آیه حدود 40 درصد از کاربران داستان کودک کمتر از 30 دقیقه از تلفن همراه استفاده می کنند و کمتر از 10 درصد مخاطبان بیش از 5 ساعت از تلفن همراه استفاده می کنند.
همین آمار به طور قابل توجهی نگرانی در مورد نحوه استفاده و مدیریت استفاده از تلفن هوشمند کودکان را کاهش می دهد.

کاربران iStory در کدام شهرها و کشورها هستند؟
بیش از 88 درصد از کاربران آیه آنها در ایران زندگی می کنند و در کانادا و آلمان مخاطبان زیادی دارند. اگرچه طبیعتاً کاربران بیشتری در ایران متمرکز شده اند. اما ظاهراً در مورد توسعه فعالیت آیهحداقل کودکانی که به دلیل مهاجرت در ایران زندگی نمی کنند نیز در حال افزایش مخاطب هستند آیه برای کمک به.
قابل توجه است و انتظار می رود وارد بازارهای جهانی شود آیه برای دستیابی به این بخش از بازار برنامه هایی را توسعه دهید.

از سوی دیگر، بخشی از بررسی های استوری نشان می دهد که تقریبا 40 درصد از کاربران آیه آنها ساکن تهران هستند و این نشان می دهد که برای گسترش این اپلیکیشن به سایر شهرها باید برنامه ریزی انجام شود.
با این حال، کودکان در تمام شهرهای ایران نیاز به دسترسی دارند کوئنتوسرنخ هایی برای رشد فکری و شخصیتی آنها وجود دارد. البته این موضوع و چرایی حجم مخاطب را نیز باید بررسی کرد آیه این میزان در شهرهای غیر از تهران کمتر است.
آیا عیقسه به اندازه کافی برای دسترسی به محتوای خود در همه شهرها تبلیغ کرده است یا عدم دسترسی به اینترنت و گوشی های هوشمند باعث شده تعداد کمی از کاربران در شهرهایی غیر از تهران وجود داشته باشد؟
استفاده خلاقانه از داستان سرایی شخصیت رد
شخصیت های انسانی آیه آنها به دور از جنسیت یا برتری در شخصیت زن یا مرد، تقریباً نیمی زن و نیمی مرد هستند. جدا از آن آیه برای افزایش خلاقیت مخاطبان، 30 درصد شخصیت ها حیوانات و 28 درصد دیگر اشیا، گیاهان و حیوانات هستند.
در این فرآیند نه تنها کودکان درگیر کلیشه های جنسیتی غالب در جامعه می شوند، بلکه ارتباط خلاقانه آنها با حیوانات و اشیاء نیز روند داستان گویی را در ذهن آنها تقویت می کند.

معروف ترین داستان
عایشه در گزارش پایانی سال 1400 خود به 6 مورد پرمخاطب در این برنامه نیز اشاره کرده است. در این آمار بحث برانگیزترین داستان درخت کریسمس انتخابی است، بیشترین شنیده ها داستان دونه انار نو است. 7 و معروف ترین داستان تک قسمتی داستان سوزن است.
جوایز داستان ها و فعالیت های خارج از ایران
آیه در هفته های اخیر اعلام کرده است که با شعار “مراقب زمین” از یونسکو حمایت خواهد کرد. داستان های صوتی انتشار در زمینه خشکسالی و تغییرات اقلیمی. همکاری داستان با یونسکو در زمینه محیط زیست شرایطی را ایجاد می کند که: آیه باید بیش از هر زمان دیگری به مخاطبان غیرایرانی فارسی زبان معرفی شود که در گزارش ۱۴۰۰ این اپلیکیشن نیز به این موضوع توجه شده است.

آیه در قسمت آخر گزارش سالانه خود لیست جوایز این اپلیکیشن را ذکر کرده است. جوایز بین المللی توسط آیه دریافت خود نکته دیگری است که به نظر می رسد این پلتفرم هم اکنون می تواند وارد بازار خارج از ایران شود. بنابراین باید منتظر باشیم و رویکرد آن را برای برنامه ریزی آینده ببینیم.
آیا کاربران iStory همچنان باید در ایران متمرکز باشند یا 88 درصد از مخاطبان ساکن ایران از بین خواهند رفت؟