فرارو- بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه یورک انجام شده است، کودکان در تشخیص چهره هایی که تا حدی ماسک شده اند، مشکل دارند. دانشمندان می گویند که به طور بالقوه می تواند بر تعاملات اجتماعی با همسالان و مربیان و همچنین توانایی کودکان در ایجاد روابط معنادار تأثیر بگذارد.
به گزارش فرارو، تحقیقات قبلی نشان داده بود که استفاده از ماسک میتواند از تشخیص چهره در بزرگسالان نیز جلوگیری کند، اما مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه یورک انجام شد، ۷۲ کودک ۶ تا ۱۴ ساله را مورد بررسی قرار داد تا ببیند آیا آنها آن را تجربه کردهاند یا خیر. در مورد بزرگترها هم همینطوره یا نه این کودکان در معرض چهره های با ماسک یا بدون ماسک قرار گرفتند و به روش های مختلف معرفی شدند.
آرز فروید، استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه یورک و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «صورت ها یکی از مهم ترین محرک های بصری برای مردم ما هستند. ما از اطلاعات چهره برای تعیین ویژگی های مختلف یک فرد، از جمله جنسیت، سن، خلق و خو و نیت استفاده می کنیم. به عبارت دیگر، این فقط شناخت افراد نیست، بلکه بینش بصری در مورد تعاملات اجتماعی ما آن را مهم می کند. بنابراین، ما از این اطلاعات برای درک تعاملات اجتماعی کودکان استفاده می کنیم.
دانشمندان در مطالعات خود دریافتهاند که توانایی کودکان در دیدن چهرهها نه تنها اگر صورت خود را بپوشانند به شدت آسیب میبیند، بلکه میزان آسیب آنها بیشتر از بزرگسالان است. در واقع، نتایج این مطالعه نشان میدهد که کودکان در تشخیص چهرههای نقابدار تقریباً ۲۰ درصد در مقایسه با بزرگسالان حدود ۱۵ درصد مشکل دارند. این مطالعه همچنین نشان داد که کودکان زمانی که چهرهای که به آن نگاه میکنند نقابدار است، چهرهها را بهطور متفاوتی پردازش میکنند. به عبارت دیگر، توانایی آنها در پردازش معاینه صورت، که برای درک چهره مهم است، مختل شده و تحلیلی تر می شود.
معمولاً افراد صورت را به عنوان یک کل پردازش می کنند، نه بر اساس ویژگی های فردی آن. فروید میگوید: «ماسکها نه تنها توانایی کودکان در تشخیص چهرهها را مختل میکنند، بلکه در پردازش عادی و کلینگر چهرهها نیز اختلال ایجاد میکنند. محققان از نسخه کودکان تست حافظه صورت کمبریج – قابل اعتمادترین معیار برای سنجش ادراک چهره در انسان – برای آزمایش توانایی کودکان مدرسه ای در تشخیص چهره با و بدون ماسک، چه مستقیم و چه وارونه، استفاده کردند. این تصاویر به طور مرتب در مقابل کودکان قرار داده می شود و از آنها خواسته می شود چهره مقابل خود را شناسایی کنند.
فروید می گوید: «اگر پردازش کل نگر مختل شود و درک مختل شود، این امکان وجود دارد که کودکان در توانایی خود برای جهت دهی از طریق تعامل اجتماعی با همسالان و معلمان خود نیز دچار اختلال شوند. و این می تواند منجر به مشکلاتی با پیامدهای اساسا ناخواسته شود. شکل. با توجه به اهمیت اعداد در تعاملات اجتماعی، این چیزی نیست که بخواهیم به راحتی نادیده بگیریم. وی گفت: با توجه به بازگشت کودکان به مدرسه و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، در تحقیقات آتی باید پیامدهای اجتماعی و روانی استفاده از ماسک بر عملکرد آموزشی کودکان بررسی شود. حضور کودکان با نقاب در چنین محیط های اجتماعی که اساس شخصیت آنها را تشکیل می دهد، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.
منبع: scitechdaily
ترجمه: مصطفی جرفی فرارو