چه چیزی باعث شد که از رویای «ژاپن اسلامی» به وضعیت موجود برسیم؟



فرارو- محمدمهدی حاتمی; اولویت حکمرانی در ایران امروز چیست؟ این سوال به طرق مختلف توسط گروه های اجتماعی مختلف پاسخ داده می شود: کسانی که سرمایه دارند احتمالاً نگران بهبود محیط کسب و کار هستند. او که با دلال ثروت گیر کرده است، احتمالاً نمی‌خواهد قیمت دارایی‌هایی مانند مسکن یا ارزهای خارجی هر روز افزایش یابد و در نهایت، نیروی کار ترجیح می‌دهد مارپیچ تورم را در جایی متوقف کند و ثبات اقتصادی ایران بازگردد.

رهبران چه فکر می کنند؟

اما دولتمردان و رهبران چه فکر می کنند؟ نگاهی اجمالی به اقتصاد ایران نشان می دهد که دغدغه نظام حکمرانی در ایران از دیرباز نه «رشد» بلکه «ثبات» بوده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در دولت سیزدهم، در مراسمی در دولت در پایان شهریور ماه سال 93 (چند هفته قبل از سه برابر شدن قیمت سوخت و اتفاقات متعاقب آن) گفت: «بانک مرکزی را تحریم کردند. بعید است فردا برای بار دوم وزارت نفت و شرکت ملی نفت را تحریم کنند.» وی ادامه داد: در این شرایط اولویت دولت افزایش تاب آوری اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است تا بتوانیم به درستی از این شرایط عبور کنیم.

علی اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهریور 1395، با اشاره به وضعیت منطقه و جنگ عربستان در یمن، گفت: از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه با تهدیدات و تحریم‌ها مقابله کنیم. او چمباتمه زده بود و یک اسلحه و چند تکه نان خشک در دست داشت، اما سعودی ها نتوانستند این کار را انجام دهند.

اما این سخنان برای کسانی که تاریخ توسعه اقتصادی ایران را به خاطر دارند، تعجب آور است. در دهه 1370 ایران الگوهای اقتصادی جالبی داشت: برخی می گفتند ایران باید «ژاپن اسلامی» شود (همانطور که در دوره پهلوی دوم می گفتند ایران باید «ژاپن دوم» شود). مرحوم هاشمی رفسنجانی هم نمونه ماهاتیر محمد، نخست وزیر وقت مالزی را دوست داشت که مالزی فقیرانه ای را توسعه داد.

چه چیزی ما را وادار کرد که همه جا بمانیم؟

اما پس از گذشت نزدیک به سه دهه از آن سال‌ها، اقتصاد ایران نه تنها نتوانست به ژاپن و مالزی تبدیل شود، بلکه نمی‌تواند رویای تبدیل شدن به ترکیه را نیز داشته باشد. اکنون کشورهای بسیار کمی مانند امارات متحده عربی، قطر و حتی جمهوری آذربایجان (که مشکلات خاص خود را دارد) وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به ایران دارند.

این واقعیت‌ها غیرقابل انکار هستند، زیرا به طور کلی در اعداد متبلور می‌شوند: صادرات غیرنفتی امارات هشت برابر بیشتر از صادرات غیرنفتی ایران است. حجم صادرات ترکیه (کشوری که ما همچنان بر آن تاکید می کنیم مشکلات خاص خود را دارد و خواهد داشت) نیز در سال گذشته به حدود 250 میلیارد دلار رسید. رکورد صادرات نفت ایران در یک قرن گذشته تقریباً 100 میلیارد دلار بوده است.

مهمتر از همه، گزارش های به روز شده «تولید ناخالص داخلی» (GDP) نشان می دهد که اندازه اقتصاد ایران اکنون کم و بیش به اندازه اقتصاد پاکستان یا کمی بزرگتر از اندازه اقتصاد پاکستان است. عراق.

این در حالی است که در سال 2005، اندازه اقتصاد ایران از نظر «تولید ناخالص داخلی بر اساس شاخص برابری قدرت خرید» (PPP به جای تولید ناخالص داخلی) تقریباً برابر با اندازه اقتصاد ترکیه بود.

در این سالها به داشتن یک صنعت خودروسازی (که در ترکیه نیست) افتخار می کنیم. ما هواپیماهای بدون سرنشین می‌سازیم (که ترکیه در آن زمان تولید نکرد) و بزرگترین اکوسیستم استارت‌آپی را در منطقه داریم (که در ترکیه نیست).

اما امروزه ترکیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو و قطعات خودرو در اروپا است. این شرکت هواپیماهای بدون سرنشین Beirktar را به ارتش های سراسر جهان از جمله لهستان و اوکراین می فروشد و اکنون حداقل دو استارت آپ Unicorn (استارت آپ هایی با ارزش بازار بیش از 1 میلیارد دلار) دارد که در کل منطقه غرب آسیا بی نظیر هستند.

هزینه های توسعه: تقریبا هیچ!

اما آنچه اتفاق افتاده این است که اولویت اقتصادی ایران از «رشد و توسعه» (طی دهه‌های گذشته) تا «ثبات» (امروز) متغیر بوده است. به عبارت دیگر، چرا باید اکنون به جای حرکت رو به جلو، نگران از دست دادن موقعیت خود باشیم؟

همه ما پاسخ این سوال را می دانیم: منابع اقتصادی کشور (که طبیعتاً محدود است) در اولویت بالاتری هزینه می شود. شواهد این ادعا کم نیست: بودجه عمرانی کشور در سال‌های اخیر آنقدر ناچیز بوده که به «هیچ» تبدیل شده است.

به عنوان مثال بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس، بودجه عمرانی (عملکرد) در ابتدای دولت هفتم (خاتمی) تقریباً 2 هزار میلیارد تومان بود که پس از 4 سال و در پایان دولت به 2 هزار میلیارد تومان رسید. و 300 میلیارد تومان. در دولت هشتم (خاتمی) بودجه عمرانی تقریباً 11 هزار میلیارد تومان افزایش یافت، به عبارتی بودجه عمرانی عملکرد در 8 سال 5 برابر شد.

در دولت های نهم و دهم (احمدی نژاد) با وجود افزایش چشمگیر درآمد نفتی، بودجه عمرانی از حدود 11 هزار میلیارد تومان در سال 1384 به 17 هزار میلیارد تومان در سال 1388 و حدود 20 هزار میلیارد تومان در سال 1392 افزایش یافت و بنابراین در طول آن تجربه شد. افزایش 90 درصدی طی 8 سال

در دولت یازدهم (روحانی) بودجه عمرانی عملکرد از حدود 20 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به حدود 44 هزار میلیارد تومان در سال 1396 افزایش یافت، یعنی با رشدی نزدیک به 120 درصدی مواجه شد. بودجه ساختمانی کشور تا پایان 9 ماهه سال 1399 به 61 میلیارد تومان رسیده بود.

اما برای روشن شدن کیفیت اعداد (و البته اعداد اخیر و نه اعداد مربوط به مثلاً 10 سال پیش و مشروط به تورم)، به داده های زیر توجه کنید: در همان سال 2017 (اگر بودجه ساخت و ساز کجا بوده است. تقریبا 44000 میلیارد تومان است.

در سال 1399 (که بودجه عمرانی آن در 9 ماهه اول سال 61 هزار میلیارد تومان بوده است) روزانه تقریباً 2 هزار و 200 میلیارد تومان نقدینگی جدید در اقتصاد ایران تولید می شود. به عبارت دیگر، بودجه عمرانی کشور در 9 ماهه آن سال معادل نقدینگی ایجاد شده در 27 روز در اقتصاد ایران بوده است. خیلی بی ارزشه

اولویت ما چه چیزی باید باشد؟

اما چه باید کرد؟ کتاب معروفی به نام «ریشه های اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی» (نوشته دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون که به طعنه در ایران نیز ترجمه و منتشر شده است) پاسخ خوبی به این سؤال می دهد.

نویسندگان (که اقتصاددانان مشهوری بودند و اولی ها شانس بردن جایزه نوبل اقتصاد را نیز داشتند) دموکراسی را به عنوان وضعیتی تعریف کردند که در آن منابع اقتصادی به نفع عموم مردم (که به عنوان «طبقه فقیر» نیز نامیده می شود) مصرف می شود. . نخبگان یا طبقه حاکم (که در کتاب با «طبقه ثروتمند» برابری می کنند) از این وضعیت جلوگیری می کنند و به دنبال منابع برای خود هستند.

کتاب بسیار مفصل است، و ما قصد نداریم در اینجا به جزئیات بیشتر بپردازیم، اما راه حلی که ارائه می دهد جالب است: اگر نخبگان می خواهند از ظهور طبقه پایین جلوگیری کنند، باید چیزی ارزشمند به آنها ارائه دهند. اقتصاد، قبل از اینکه خیلی دیر شود

اگر بخواهیم به اقتصاد خود (که اکنون بدون نفت و به شدت منزوی شده است) برگردیم، منابع اقتصادی از کجا باید تامین شود؟ به طور خاص از طریق جمع آوری مالیات. اما چه کسی باید مالیات بپردازد: ثروتمندان. آنها نیز طبیعتاً ترجیح می دهند مالیات نپردازند.

به طور خلاصه، راهی برای جلوگیری از بحران گسترده تر وجود دارد و آن بازگشت به مسیر شکوفایی با اولویت دادن به منافع عمومی است.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم