چرا ماشین دوباره گران شد؟


فرارو- کارشناسان معتقدند بازار خودرو نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر به دلیل افزایش قیمت ارز با نوسانات قیمتی مواجه است، در حالی که قیمت ارز یکی از مولفه هایی است که به طور مستقیم بر قیمت تمام شده برخی بازارها و بازار خودرو تاثیر می گذارد. از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش فرارو، در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت دلار از حدود 25 هزار تومان به بیش از 28 هزار تومان بودیم که این موضوع در بازار خودرو نیز بروز کرده است. در همین راستا، بهم خوردن مذاکرات برجام، دلیل اصلی افزایش قیمت ها در بازارهای مختلف از جمله دلار بود که در نتیجه آن قیمت بازار خودرو نیز افزایش یافت.

برای کنترل بازار خودرو چه اقداماتی باید انجام شود؟
امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر گفت: همزمان با افزایش نرخ ارز، بازار خودرو نیز روند صعودی به خود گرفته است، زیرا خودروسازان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و تا این مشکلات حل شده است، این وضعیت آشفتگی در بازار همچنان ادامه دارد.

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه انحصار در صنعت خودرو مهمترین دلیل بازار امروز است، گفت: از آنجایی که تاکنون تقریبا اکثریت بازار در دست دو تولیدکننده بزرگ است. انحصار برداشته می شود، بهره وری اقدامی نمی کند. در حال حاضر شرکت های راهداری هزینه های تولید بسیار بالایی دارند که هر روز با افزایش نهاده های تولید افزایش می یابد، تا زمانی که به فکر تولید اقتصادی با نوسان قیمت پول یا اقتصادی نباشند. آشفتگی. قیمت وسایل نقلیه در حال افزایش است.

امینی با اشاره به اینکه خودروسازان طی دهه‌های گذشته به حریم خصوصی دولت‌ها تبدیل شده‌اند، گفت: مدیران صنعت خودرو به دلیل سیاسی بودن، ظرفیت لازم برای بهبود وضعیت صنعت را ندارند، بنابراین ما مثبت‌های قابل مشاهده نداریم. تغییر در سال های اخیر.» این اتفاق برای این شرکت ها نیفتاده است. از طرفی چون صنعت خودرو به نوعی سیاسی شده است، افراد زیادی شرکت دارند که یکی از دلایل اصلی ضرر خودروسازان است.

این استاد دانشگاه افزود: تحت نظر آنها باید حقوق های ماهانه هنگفتی پرداخت کنند، بدون اینکه این افراد در سیستم خودروسازی کشور خوب باشند، زیرا این افراد به خودروسازان دیگران از جمله نمایندگان مجلس تحمیل می شوند. صنعت خودرو.” کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری با حضور این افراد در شرکت ها واقعا بیهوده است.

وی گفت: انتقال خودروسازان به بخش خصوصی واقعی می تواند یکی از راه های برون رفت از این وضعیت باشد. و نتیجه آن وضعیت اسفناک شرکت هایی مانند آذرآب، نیشکرهفت تپه و هپکو است. بنابراین، اگر خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا به همین شیوه انجام شود، صنعت خودروسازی کشور بیشتر در باتلاق ناکارآمدی فرو خواهد رفت.

امینی با تاکید بر اینکه احیای برجام می تواند وضعیت صنعت خودرو را تا حدودی بهبود بخشد، خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان خارجی با امضای مجدد توافق هسته ای به ایران بیایند، ورود آنها می تواند وضعیت شرکت های داخلی را تا حدودی بهبود بخشد. وسعت و کیفیت تولید همچنین با حفظ رضایت اقتصاد از مصرف کنندگان، باید دید در صنعت خودرو نیز چنین اقداماتی انجام خواهد شد یا خیر.

وی گفت: صنعت خودرو نیاز به اصلاحات ساختاری دارد. وی ادامه داد: طی سال‌ها، خودروسازان نتوانسته‌اند در مسیر درست حرکت کنند. همانطور که می‌بینید، درآمد آنقدر بی‌نظم است، خودروسازان برای رهایی از این وضعیت نیاز به یک بازنگری اساسی دارند.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم