پشت صحنه مخالفت با رفع ممنوعیت واردات خودرو


فرارو- در حالی که رضا فاطمی امین صمت، وزیر کشور وعده لغو ممنوعیت واردات خودرو از ماه آینده را داده است، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن از لغو لایحه واردات خودرو توسط قانونگذاران در جریان بررسی لایحه بودجه 1401 خبر داد.

به گزارش فرارو، روح الله جانی عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن درباره آخرین وضعیت آزادسازی واردات خودرو گفت: در نهایت مجمع عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر متناقضی داده و واردات خودرو تایید نمی شود. “

وی افزود: قانون دیگری برای واردات خودروهای ورودی به کشور با شرایط و ضوابط وجود دارد اما نه در حد مصوب در قانون بودجه.

جانی عباسپور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قانون مورد بحث به واردات خودرو توسط قطعه سازان مربوط می شود، گفت: خیر، بحث انزوا است. در نهایت آنچه می توان گفت این است که بودجه مجلس شورای اسلامی مورد تایید و رد شورای نگهبان شورای عالی نظارت قرار گرفته که شورای نگهبان قانوناً به ما اطلاع داده است.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در اسفندماه با اشاره به مسائل مربوط به واردات خودرو گفت: در سال 1397 به دلیل مدیریت تراز پولی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع به دلیل تحریم ها، فروش نفت به شدت کاهش یافت و واردات خودرو برای مدیریت هزینه های ارزی ممنوع شد. این ممنوعیت تا پایان اردیبهشت سال آینده است و پس از آن دیگر قانون را تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت صورت گرفت.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو است گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه مبارزه برای رفع ممنوعیت واردات خودرو ریشه در جامعه شناسی سیاسی ایران دارد، گفت: نوعی تعلیق در تصمیم گیری در همه امور کشور به ویژه مسائل اقتصادی و مختلف است. صنایعی مانند خودرو، لوازم خانگی، فولاد و. .. همچنین مشاهده می شود که رقابت بین گروه های سیاسی و اقتصادی است که هر کدام دارای منافع متفاوتی هستند که برخی از آنها با یکدیگر در تضاد هستند.

وی افزود: در کمال تعجب دولت و مجلس تصمیم گرفتند و شورای نگهبان آن را تایید کرد، شورای تشخیص وارد شد و آن تصمیم را وتو کرد، سال 1400 اتفاق افتاد و در بودجه امسال به شکل دیگری اتفاق افتاد.

زاوه با اشاره به اینکه رئیس جمهور و رئیس مجلس باید جلوی این مسائل را بگیرند، گفت: اجرای نشدن قانون مصوب مجلس که مصوبه شورای نگهبان نیز هست بسیار مشکل ساز خواهد بود و این یک بدعت در اجراست. ” اینها قوانینی است که من باید رعایت کنم، زیرا در آینده با هر قانونی که در کشور تصویب شود، چنین فاجعه ای ممکن است اتفاق بیفتد.

وی گفت: اگر بخواهیم ریشه مخالفت ها با رفع ممنوعیت واردات را بررسی کنیم. خواهند رفت، نمی روند و بازارشان کمی کساد است یا حداقل نمی توانند خودروهای مونتاژ شده خود را بفروشند. به مردم چند برابر قیمت، بنابراین متهم ردیف اول رفع ممنوعیت واردات خودرو توسط این خودروسازان یکپارچه بودند.

زاوه خاطرنشان کرد: این در حالی است که واردات خودرو تا حد زیادی مربوط به ایران خودرو و سایپا نیست چرا که معمولا بازار آنها با واردات متفاوت است و مثلاً به دنبال پراید، پژو، تیبا و سمند هستند. برای خرید بنز یا تویوتا.” از سوی دیگر باید امیدوار بود که دولت بر اساس این قانون که مصوبه شورای نگهبان نیز بوده، طبق وعده وزیر صمت به دلیل این موضوع از خردادماه واردات انجام دهد. حذف انحصار بازار خودرو از آن بسیار مهم است.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم