پس لرزه های تغییر نحوه فروش خودرو


فرارو- سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تمامی خودروسازان برای عرضه عادلانه‌تر تمامی خودروهای تولیدی ضمن ایجاد شفافیت، هرگونه عرضه خودرو را از 18 اردیبهشت ماه فقط از طریق سامانه قرعه‌کشی متمرکز انجام می‌دهند.

به گزارش فرارو، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای خطاب به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: تا زمانی که تعادل عرضه و تقاضا برای خودرو ایجاد شود، تمهیدات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان فراهم شود. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان. در تاریخ 15 اردیبهشت صادر می شود.

پیش از این در آذرماه سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده اعلام کرده بود که در سال 1401 عرضه خودرو متناسب با تقاضا انجام می شود و به این ترتیب قرعه کشی خودرو حذف می شود.

سپس در اسفندماه سال گذشته فاطمی امین مجددا اعلام کرد: از اواسط سال 1401 قرعه کشی لغو می شود. البته، نه به این دلیل که از سال 1401 تا به حال لوتو نداشته ایم، زیرا تولید هنوز در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. اما زمانی که وسیله نقلیه کافی و مطابق با نیاز باشد، انگیزه تجارت دیگر مطرح نیست.

تغییر نحوه کشیدن ماشین چیزی را تغییر نمی دهد
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به تغییر نحوه قرعه کشی خودروهای وزارت صمت گفت: به نظر من این نشان دهنده بی اعتمادی وزارت صنعت و دولت به شرکت های خودروسازی است که مدیران خود را به عنوان وزیر صمت منصوب می کنند. از سوی دیگر، تغییر روش کار قرعه کشی مشکلی نیست. حل نمی کند، اما می تواند مشکلات بیشتری را برای شرکت های جاده ای خاص ایجاد کند.

وی گفت: اگر پول قرعه کشی به دولت یا خزانه واریز شود و از خزانه به خودروسازان پرداخت شود برای خودروسازان مشکل ساز می شود چرا که با کمبود نقدینگی مواجه هستند و ممکن است دولت در چنین شرایطی قرار بگیرد. وضعیت.” شرکت ها بدهکار هستند، مانند تامین اجتماعی که در حال حاضر به دولت بدهکار است.

مدنی افزود: در حال حاضر در هر قرعه کشی که توسط خودروسازان انجام می شود، حدود 6 میلیون درخواست برای 50 هزار خودرو در سایت ثبت می شود که قطعا بسیاری از این درخواست ها نیاز واقعی نبوده و صرفا برای سرمایه گذاری در بازار خودرو صورت گرفته است. . به نوعی درخواست های نادرست خرید خودرو را برای کسانی که واقعاً به خودرو نیاز دارند غیرممکن می کند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: به عبارت دیگر از ده نفری که برای پیش فروش خودرو در قرعه کشی ثبت نام کرده اند، تنها یک نفر نیاز واقعی دارد، چنین تقاضایی باعث می شود متقاضیان واقعی مجبور به ورود به بازار آزاد شوند. که باعث افزایش قیمت خودرو نیز شد، بنابراین تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد، مشکل بازار خودرو حل نخواهد شد. به روش فعلی قرعه کشی خودرو.

وی گفت: بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو افزایش تولید را شرط حذف لاتاری می دانند. این تنها در صورت حمایت از خودروسازان محقق می شود.» تا الان چون زیان زیادی انباشته اند نمی توانند یکدفعه تولیدشان را دو برابر کنند، در این زمینه دولت باید به نحوی خودروسازان را پیدا کند و به آنها کمک کند.

مدنی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 60 تا 70 درصد گرفتاری خودروسازان تقصیر دولت است، زیرا مدیریت را دولت تعیین می کند، قیمت گذاری و فروش خودرو نیز توسط دولت مدیریت می شود. در صورتی که دولت مواظب خودروسازان باشد وگرنه بازار خودرو درست نمی شود.

این خودروساز سابق با تاکید بر اینکه قرعه کشی مانند قرعه کشی است، گفت: باید قیمت گذاری خودرو آزاد شود و قیمت در حاشیه بازار تعیین شود که بسیاری از درخواست های نادرست از بازار خودرو خارج شده و پس از مدتی متعادل شود. بازار و عرضه خودروسازان می تواند قیمت خودرو را متعادل کند و بسیاری از مردم دیگر با قیمتی که در بازار امروز می خرند، خودرو نمی خرند.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم