ممنوعیت واردات خودرو؛ مشکل کجاست؟


فرارو- در روزهای اخیر و پس از انتشار قانون بودجه 1401، موضوع تغییر مصوبه 90 دقیقه ای مجلس در خصوص ترخیص 70 هزار خودرو حاشیه ساز شد. مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه مجوز واردات 70 هزار دستگاه خودرو را در متن بودجه گنجانده و این موضوع به تصویب مجلس رسید.

به گزارش فرارو، هیئت عالی نظارت بر سیاست ها که پیش از این با واردات خودرو مخالفت کرده بود، مجدداً موضع خود را اعلام کرد و در نهایت از طریق شورای نگهبان به مجلس گزارش داد. بند مربوط به مجوز واردات 70 هزار دستگاه خودرو از متن قانون حذف شد.

این در حالی است که جلسه مقدماتی برای تعیین تکلیف بحث واردات خودرو در صحن مجمع تشخیص تشکیل شد و ظاهرا گره کور واردات 70 هزار خودرو با نبض مشخصی از مجمع تشخیص توسط خود دولت باز خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد در چند روز آینده دیدگاه های مجمع تشخیص مصلحت نظام نبض روشنی برای دولت داشته باشد. یعنی از آنجایی که هم دولت و هم مجلس با واردات خودرو موافقت کرده اند، تصویب نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز می تواند به این موضوع کمک کند.

آدرس اشتباه به مردم داده شده
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به پیچ و خم های رفع ممنوعیت واردات خودرو، گفت: اینکه برخی آقایان می گویند واردات خودرو به صنعت خودرو لطمه وارد می کند، نوعی سوء هدایت مردم است در حالی که دولت و مجلس با واردات موافق هستند. .که نمی فهمند که مجمع تشخیص اعتراض کرد.

وی افزود: مجمع تشخیص زمانی وارد می شود که بین شورای نگهبان و مجلس اختلاف شود که شورای نگهبان هم مصوبه مجلس را تایید می کند در حالی که واردات خودرو به اندازه خودروهای وارد شده بر تولید داخل تاثیری ندارد. کلاس آنها مانند خودروهای داخلی نیست، بنابراین این توجیهات غیرقابل قبول است.

مدنی با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات خودرو باعث افزایش چند برابری قیمت خودروهای وارداتی می شود، گفت: در حالی که با توجه به نرخ ارز قیمت خودروها اکنون باید دو تا دو و نیم میلیارد باشد که اکنون انجام شده است. 5 میلیارد تومان یا بیشتر.» این به دلیل ممنوعیت واردات بود، از سوی دیگر تحت تاثیر این ممنوعیت، مافیایی در بازار واردات شکل گرفت که از طریق معاملات انجام شده، سودهای کلان و بادآورده ای به دست آورد.

این خودروساز سابق افزود: در صورت آزادسازی واردات، قیمت خودروهای وارداتی حداقل 30 درصد کاهش می یابد که این موضوع در بازار خودرو داخلی نیز بسیار تاثیرگذار است، به طوری که قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال 97، مشتریان پول دارند. برای این. ” برای خرید خودروهای وارداتی این کار را انجام می دادند اما اکنون اگر سرمایه 500 میلیون تومانی باشد دیگر نمی توانند خودروهای وارداتی بخرند در حالی که در سال 97 این امکان وجود داشت.

وی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر این فرد باید به بازار خودروهای داخلی برود و خودروهای داخلی با آپشن و در محدوده قیمتی 500 میلیون تومان محدود است، بنابراین با افزایش مشتریان، قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش می‌یابد. بنابراین در صورت آزاد شدن واردات، در نتیجه ممکن است بازار خودرو داخلی متعادل شود و کاهش قیمت را تجربه کند.

مدنی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط پیش روی بازار خودرو، واردات خودرو باید آزاد شود، زیرا بازار بسیار پرتلاطم است و باید برای کنترل بازار اقدام کرد تا بازار متعادل شود، باید دید این موضوع درست می شود یا خیر. اجرا شد.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین درباره پیش بینی بازار خودرو اظهار کرد: در این راستا در صورت احیای برجام می توان انتظار آرامش را در بازار داشت، زیرا در چنین شرایطی انتظارات تورمی کاهش می یابد و ممکن است قیمت ها کاهش یابد، اما به شرطی وضعیت همچنان ادامه دارد.” اگر نتیجه نامشخص باشد و مذاکرات به هم بخورد، می توان انتظار داشت که با رشد دلار، قیمت خودروها نیز قیمت های بالاتری را ثبت کند.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم