مخبر رئیس تیم اقتصادی دولت است اما وزرا او را دنبال نمی کنند



محمد مهاجری در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

1- در ابتدا آقای رییسی ستاد اقتصادی دولت را به آقای مخبر سپرد و قرار شد مجموعه با ایشان تماس بگیرد. حتی زمانی که محسن رضایی پاییز گذشته اعلام کرد یارانه ها به زودی دو برابر می شود، رئیسی با تمسخر به رضایی گفت که هیچ تصمیم یا اظهارنظری خارج از ساختاری که او تعیین کرده قابل اجرا نیست. محسن رضایی پس از آن اتفاق عملا کناره گیری کرد و می توان گفت هیچ اظهارات تعهدی نکرد.

2. در ابتدای دولت سیزدهم، ضعف عمده، ناهماهنگی در رأس حاکمیت اقتصادی بود. از یک طرف میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه (نزدیک به جبهه پایداری) کار خود را انجام می دهد. رئیس کل بانک مرکزی تقریباً شبیه معاون اول است. وزیر کار و رفاه به دلیل کارآمدی خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. وزرای اقتصاد و صلح از منظر کارشناسان هیچ دیدگاه روشنی ندارند و …

3- و در این میان بحث محسن رضایی از همه مهمتر است. او به عنوان یک اقتصاددان با مدرک دکتری عالی به مبارزات انتخاباتی پرداخت و انتظار می رفت که نقش مهمی در دولت ایفا کند. اما خیلی زود مشخص شد که نقش محسن رضایی بیشتر یک تعریف سیاسی بود تا واقعی و مرد پشت سر اقتصاد مخبر خواهد بود.

4- مخبر سوابق روشنی ندارد که برای عموم آزاد باشد. ستاد اجرایی به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ نقش مشخصی ندارد. ترازنامه های مالی این موسسه در خارج از کشور منتشر نمی شود و به دلیل انحصاری و غیررقابتی بودن فعالیت های خود نمی تواند مخبر را به عنوان مدیر عملیاتی در جامعه اقتصادی کشور معرفی کند.

5. الان هم که گفته می شود مخبر اقتصاد را هدایت می کند، هنوز کارنامه اش مشخص نیست. او با عقل سیاسی خود به ندرت مداخله می کرد و به گونه ای عمل می کرد که ناکارآمدی های دولت ریاست جمهوری را در نظر نمی گرفت. مثل کسی که وارد دریا می شود اما خواندنی نیست.

6. در تمام نقدهایی که رسانه ها یا نمایندگان مجلس می کنند، لکه ای از انتقاد از مخبر نیست. راستش آقای مخبر یک مقام بی مسئولیت است. یعنی در رأس اقتصاد است; اما واکنش ها و انتقادات به آقای رییسی برمی گردد که تخصص و دانش اقتصادی ایشان در سطح کارشناسان عادی بود.

7- حذف محسن رضایی از تیم اقتصادی احتمالاً به دلیل «جای نگرفتن دو پادشاه در یک اقلیم» صورت گرفته است، اما این اقدام خیال رئیس جمهور و مخبر را راحت نمی کند.

اکثر اعضای تیم اقتصادی دولت تنها یک اقدام موثر انجام می دهند و از آمار و اطلاعاتی استفاده می کنند که واقعاً آزمایش نشده و منتشر نشده است، زیرا اغلب جناحی هستند، در عرصه سیاسی و در نتیجه مشمول جریمه نمی شوند. . . ضمناً مخبر باید هزینه حضور آنها را نیز بپردازد. نتیجه این می شود که مخبر اواخر دولت سیزدهم ترجیح می دهد به ستاد اجرایی بازگردد و مدیریت انحصاری خود را از سر بگیرد. بنابراین شاید او به عنوان مدیر اجرایی استعفا نداد، حتی اگر معاون اول رئیس جمهور بود.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم