فیلترینگ تلگرام 4: داستان مسدودسازی ناموفق


بعد از چهار سال فیلترینگ تلگرامدر حالی که برخی تصور می کردند تلگرام نیز سرنوشت برخی از برنامه ها بوده است فیلتر کنید به سرعت فراموش شد، این پیام رسان هنوز هم در ایران محبوب است و آخرین تغییر وضعیت آن همین است تلگرام در حال حاضر به جای اولین پیام رسان محبوب در بین ایرانیان، به دومین این به یک ابزار پیام رسانی محبوب تبدیل شده است و تا حد زیادی ادامه دارد پیام رسان های بومیمورد استفاده کاربران ایرانی.

تلگرام همچنان محبوب است

نحوه استفاده کاربران ایرانی از آنها پس از فیلتر کردن پلتفرم های محبوب دنیا بر روی آنها نشان می دهد که فیلترینگ چندان موثر نیست. تعداد تولیدکنندگان ویدئو در یوتیوب هر روز در حال افزایش است و این شبکه میزبان تولیدکنندگان محتوای ویدئویی است و هر روز بر تعداد ایرانیان استفاده کننده از توییتر افزوده می شود. تیک تاک علیرغم فیلتر شدن به نسل های مختلف ایرانیان، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و اگرچه هنوز محبوبیت آن جهانی نشده است، اما به نظر می رسد کم کم در دل کاربران ایرانی جا افتاده است. در همین حال، تلگرام به عنوان پلتفرمی که قبلاً تقریباً 60 درصد از ترافیک اینترنت کشور را در اختیار داشت، محبوبیت خود را کاهش داده است، اما نه آنطور که انتظار می رفت.

داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد که شبکه های اجتماعی از اواسط دهه 1990 بسیار محبوب شده اند و در حال حاضر 70 درصد ایرانیان حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند. این رقم در دهه گذشته نزدیک به 50 درصد بود و اکنون در سال جدید احتمالاً به بیش از 70 درصد رسیده است. این اعداد به این معناست که 60 میلیون ایرانی با دسترسی به اینترنت حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند. مرکز آمار ایران تاکید کرد: ۸۸.۵ درصد از کاربران ایرانی واتس‌اپ و ۶۸ درصد آن‌ها عضو اینستاگرام هستند.

ربات دانلود اینستاگرام از تلگرام

مرکز آمار ایران که در تابستان 1400 منتشر شد، اشاره ای به جمعیت ایرانی تلگرام نکرده است، اما داده های پژوهشگاه فضای مجازی نشان می دهد که تلگرام هفدهمین سایت پیشرو در ایران است و ایرانیان تاکنون 170000 کانال در این پلتفرم ایجاد کرده اند. که 11 هزار کانال بیش از 5000 عضو دارد. کانال های ایران نیز روزانه 1.5 میلیون مطلب پخش می کنند و تعداد کل بازدیدکنندگان ایرانی از تلگرام به 3 میلیارد در روز می رسد. در حال حاضر هر کاربر ایرانی به طور متوسط ​​در 13 کانال عضو است و 81 درصد از ترافیک کانال تلگرام متعلق به ایرانیان است. همچنین برخی از آمارهای مرکز اندیشه ورزی ایران حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از 36 درصد افراد بالای 18 سال در کشور از پیام رسان تلگرام استفاده می کنند. شاید این عدد نصف کاربران تلگرام در سال 96 بوده باشد، اما مشکل اینجاست که این تعداد همچنان از پیام رسان های بومی بیشتر است.

ابزاری ضروری برای دیجیتال مارکتینگ در ایران

تلگرام در نیمه اول اردیبهشت 1397 فیلتر شد و در آن زمان بارها موضوع غیرقانونی بودن این حکم فیلترینگ مورد توجه قرار گرفت. الان هم که چهار سال از این غربال می گذرد بازپرسی که حکم غربالگری را صادر کرده حواشی زیادی دارد و حتی برایش حکم قضایی صادر شده است. همچنین آمارها نشان می دهد که تلگرام اکنون میلیون ها کاربر ایرانی تلگرام دارد و روزانه 3 میلیارد بازدید از تلگرام توسط کاربران داخلی در این زمینه انجام می شود. این بدان معناست که تلگرام همچنان ابزار دیجیتال مارکتینگ بسیاری از شرکت‌ها است و کسانی که زمانی این پلتفرم را ترک کرده‌اند، برای شنیدن صدای خود و دیدن اخبار (محتوا) به تلگرام بازمی‌گردند.

به عنوان مثال می توان به نمونه ای که اخیراً روزنامه شرق منتشر کرده است اشاره کرد: فایل صوتی «ربنای استاد شجریان» در ماه گذشته با 1.3 میلیون بازدید، پربازدیدترین مقاله در تلگرام شد; شاید این موضوع به خوبی نشان دهنده سلیقه مصرف کنندگان تلگرام باشد و می توان گفت چهره های فیلتر شده توسط صدا و سیما به کاربران تلگرام فیلتر شده علاقه مند هستند.

افزایش فیلترشکن

جمله فیلترینگ تلگرام

فیلترینگ تلگرام تقریبا باعث شده تا بسیاری از افراد به فیلترشکن روی بیاورند و کسانی که تا به حال سراغ این نرم افزارها نرفته اند، کاربران فیلترشکن شوند. پیشرفت این ابزارهای فیلتر کننده دور، راه را برای دسترسی آنها به گوشی های کودکان و نوجوانان هموار کرده است و این امر به گفته کارشناسان آسیب های جبران ناپذیری را به این قشر وارد کرده است.

گسترش هکرها همچنین منجر به گسترش نسخه‌های رایگان نرم‌افزار شده است، جایی که بسیاری از افراد سودجو اطلاعات شخصی کاربران را از طریق نرم‌افزار نصب شده بر روی تلفن‌های مردم به سرقت می‌برند. برخی از هکرهای رایگان همچنین ربات‌هایی ایجاد می‌کنند که در واقع حملات سایبری را به مشاغل و سایر نهادها افزایش می‌دهند.

امروزه فیلترشکن ها به ابزاری ضروری برای کاربران ایرانی تبدیل شده اند و آنها برای دسترسی به شبکه های اجتماعی محبوب بین المللی مانند تلگرام، توییتر یا یوتیوب به این ابزارها نیاز دارند. گزارش های آماری نیز حاکی از آن است که حتی جوانان ایرانی نیز به پلتفرم های فیلتر شده و کاربران همیشگی این پلتفرم ها علاقه بیشتری دارند.

سیاستمداران حاضر در تلگرام

فروشگاه های تلگرام

در حال حاضر هم رئیس جمهور و هم رئیس مجلس کانالی فعال در اپلیکیشن تلگرام فیلتر شده دارند و علاوه بر این دو مقام سیاسی، بسیاری از خبرگزاری های وابسته به نهادها و دولت نیز در این زمینه فعالیت می کنند. خبرگزاری هایی مانند فارس، تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان یا روزنامه هایی مانند وطن امروز و جوان همگی در تلگرام فعال هستند و روزانه چندین پست ارسال می کنند. بسیاری از اخبار مهم در توییتر منتشر شد و سپس در رسانه ها منتشر شد و برخی از سیاستمداران با استفاده از کانال تلگرامی خود هر چه زودتر این خبر را اعلام کردند.

به نظر می رسد فیلترینگ تلگرام تنها درصدی از کاربران آن را کاهش داده و آنها را به سمت واتس اپ سوق داده است و همچنان تلگرام به عنوان دومین پیام رسان محبوب در بین کاربران ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. انتقال تلگرام از شماره 1 تا شماره 2 ضربه ای نیست که فیلترهای پلت فرم به دنبال آن هستند. با بازگشت سیاستمداران به این بستر و آمار منتشر شده از وضعیت فعلی تلگرام در میان کاربران ایرانی، می توان ادعا کرد که فیلترینگ تلگرام شکست خورده است.

جمعيت 20 ميليوني كل پيام‌رسان‌هاي بومي (طبق گزارش پاييز 1400 مركز ملي فضاي مجازي) كه قرار است تلگرام جايگزين آنها شود، هنوز به نصف كاربران فيلتر شده واتس‌اپ يا تلگرام نمي‌رسد. این در حالی است که به نظر می رسد همین تعداد 20 میلیون کاربر (مشکوک کارشناسان فنی) کاربر فعالی نیستند و فقط در این پیام رسان ها ثبت نام کرده اند.

یک فیلتر ناموفق بود

فیلترینگ تلگرام
تلگرام در دنیا هم محبوب شده است، اکنون 3 پیام رسان از 6 پیام رسان محبوب دنیا در ایران فیلتر شده اند.

اگر به خاطر داشته باشید، وزیر اسبق ارتباطات اسفند 1396 از بی نتیجه بودن فیلتر تلگرام و حتی تاخیر در رشد پیام ها در رسانه های داخلی خبر داد. این ادعا اکنون پررنگ‌تر از همیشه است و انتظار می‌رود تلگرام پس از سال‌ها بدون فیلتر در دسترس کاربران قرار گیرد. با این حال خدماتی که این پیام رسان ها به کاربران خود ارائه می دهند، واقعاً قابل مقایسه با سرویس های واتس اپ نیستند و رشد جهانی آن نشان می دهد که کاربران جهان نیز به امکانات بی نظیر این پیام رسان پی برده اند. در حال حاضر کانال تلگرام رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلینسکی یکی از پربازدیدترین کانال های تلگرامی است و محتوای منتشر شده در این کانال تا 4 میلیون بار قابل مشاهده است. رسانه‌هایی مانند نیویورک تایمز در ماه‌های اخیر به تلگرام پیوسته‌اند. این نشان می دهد که تلگرام در کشورهای دیگر نفوذ بیشتری دارد.

حضور تلگرام در بازار ایران نیز می تواند باعث ایجاد تلاش رقابتی در بسترهای داخلی و کمک به رشد رسانه های داخلی و کاهش استفاده عموم کاربران داخلی از فیلترشکن ها شود و عواقب چندان ناخوشایندی نداشته باشد.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم