شرکت بهمن موتور مدتی است که کوپه ای به نام دیگنیتی را روانه بازار کرده است. اتفاقاً این خودرو در همین بازه زمانی نزدیک به یک ساله به لطف فاصله قیمتی کارخانه و بازار فروش خوبی را تجربه کرد.
به گزارش عصر ایران؛ این خودرو ساخت شرکت دانگ فن چین با نام دیگنیتی در ایران عرضه شده است. البته همانطور که مدیران شرکت بهمن موتور گفتند در سال 1401 ساخته شد تا نسخه فولتر این خودرو با موتور و گیربکس متفاوت ارائه شود اما تا آن زمان بنا به درخواست هایی که مجبور به معرفی این خودرو بودیم تصمیم به خرید گرفتیم. این ماشین. کراس اوور را بررسی کنید.
وقار دقیقاً 4685 میلی متر طول، 1865 میلی متر عرض و 1645 میلی متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن 2790 میلی متر است. وزن این خودرو 1570 کیلوگرم بوده که مصرف سوخت ترکیبی آن در هر 100 کیلومتر حدود 7.3 لیتر بوده است.
در قسمت جلوی ماشین، ما در سمتی قرار داشتیم که شیشه جلوی بزرگی داشت که نمای خوبی از خودرو نشان می داد و لوگوی کثیف وسط را می دید. چراغ های جلو کاملاً LED هستند و در زیر چراغ های مه شکن دارند.
در نمای جانبی، کاپوت خودرو به گونه ای طراحی شده است که دماغه خودرو را با قطر کمتر و با خطوطی از ابتدا تا انتهای خودرو نشان می دهد. همچنین داشتن رینگ مات 18 اینچی به همراه چسباندن آینه های جانبی به پوسته در، ظاهری اسپرت به ما بخشیده است.
در نمای عقب دیگنیتی نیز با چراغ های فول ال ای دی یکپارچه مواجه می شویم که سپس به صندوق عقب متصل می شوند. در زیر و روی سپر، چراغ های کوچک با مه شکن تعبیه شده است که همگی از جمله قوس عقب خودرو، یک کراس اوور کوپه زیبا را در نمای عقب می بینید.
موتور و گیربکس
دیگنیتی به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز است که می تواند حداکثر 148 اسب بخار قدرت تولید کند.
یک گیربکس CVT نسل سوم وظیفه انتقال نیرو به چرخ های جلو را بر عهده دارد. این گیربکس اتوماتیک در عین داشتن سرعت عملکرد بالاتر، صدای کمتری تولید می کند و عملکرد منطقی تری را به نمایش می گذارد.
طراحی داخلی منزلت دارای ارگونومی عالی است. وقتی سوار ماشین می شوید، طراحی صندلی ها در کنار نمای داشبورد و فرمان D-Cut حس اسپرت بودن را به راننده القا می کند.
یک مانیتور 10.25 اینچی در مرکز داشبورد قرار دارد که اطلاعات مختلفی از جمله سیستم رسانه، ناوبری، دوربین دید عقب و 360 درجه را نمایش می دهد.
در دیگنیتی، هیچ آمپر دیجیتالی وجود ندارد و داشبورد خودرو از پلاستیک نرم در بالا ساخته شده است که در وسط آن با طرح فیبر کربن ختم میشود.
اما در مرکز خودرو، یک صفحه نمایش دیجیتال در بالای دسته دنده وجود دارد که می توان از صفحه نمایش لمسی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع علاوه بر نمایشگر اصلی استفاده کرد.
علاوه بر اهرم تعویض دنده، دکمههای فعالسازی نگهداشتن خودکار، دوربین 360 درجه، تنظیم سراشیبی و ترمز دستی برقی نیز وجود دارد.
دیگنیتی علاوه بر داشتن دوربین 360 درجه دارای دوربین ثبت رویدادها نیز می باشد که بر روی شیشه جلو در کنار آینه نصب شده و تمامی عکس های فضای باز را همراه با صدا می گیرد.
از ویژگی های دیگنیتی می توان به سقف پانوراما دو تکه، درب عقب برقی، دوربین رویداد، تهویه مطبوع اتوماتیک تک کاناله و ترمز دستی برقی، استارت دکمه ای، فرمان برقی، کروز کنترل، صندلی راننده برقی، کنترل سراشیبی، کامپیوتر سفر، نور و باران اشاره کرد. سنسورها، حالت رانندگی و تنظیم حساسیت فرمان، آینه های تاشو برقی، سیستم کنترل پایداری و داشتن 4 ایربگ ذکر شده است.
تجربه رانندگی
وقتی پشت فرمان می نشینید، فرمان و نمای داخلی حس خوبی به شما می دهد. راننده دید خوبی به اطراف دارد و نقاط کور کمی در خودرو وجود دارد.
صندلی راننده در این کراس اوور به صورت برقی در شش جهت قابل تنظیم است، اما به نظر کافی نیست و انتظار می رود این کراس اوور تنظیمات بیشتری برای صندلی راننده داشته باشد.
البته شکل صندلی ها با دو طرف برای نشستن باعث می شود که افراد درشت اندام نتوانند به راحتی در آنجا بنشینند.
با فشردن دکمه استارت ماشین را روشن کردیم و پس از قرار دادن دنده در حالت رانندگی شروع به حرکت کردیم.
حرکت وقار در ابتدا به دلیل استفاده از گیربکس CVT خوب نبود و خبری از چابکی در آن نبود، البته بعدها با فعال شدن سیستم توربوشارژ اوضاع بهتر شد.
موتور با توجه به مشخصاتش عملکرد خوبی داشت و صدایی وارد کابین نمی شد. هنگام پیچیدن، خودرو نسبت به کراس اوور پایدارتر و چسبناکتر است و به هیچ وجه احساس ناامنی به راننده منتقل نمی شود.
فرمان برقی هنگام رانندگی به خوبی کار می کند. فرمان طراحی جذابی دارد و سیستم کنترل صدا و کامپیوتر سفر در دو طرف آن به چشم می خورد.
تنظیمات کروز کنترل و محدود کننده سرعت را نیز می توان با دستگیره های مجزا در پشت فرمان و زیر فرمان انجام داد.
با وجود رینگ های 18 اینچی، سواری نرم و قابل قبولی است و سیستم تعلیق نیز هنگام عبور از سرعت گیرها و چاله ها عملکرد خوبی دارد.
صندلی های عقب خودرو به گونه ای طراحی شده اند که سرنشین به خوبی در جای خود قرار بگیرد و شیب سقف باعث ایجاد ناراحتی نشود. فضای صندلی نیز فضای پای کافی را برای سرنشینان عقب فراهم می کند.
حجم صندوق 780 لیتری دیگنیتی برای یک خانواده ایرانی مناسب به نظر می رسد، اما با تا شدن در صندلی های عقب خودرو، این حجم به 1420 لیتر می رسد.
کرامت بهمن موتور را باید اولین خودروی ساخت داخل دانست که به سبک کوپه ساخته و به فروش می رسد. این خودرو از نظر ظاهر خودرو با آپشن های ایرانی پسند جذاب است، هرچند از نظر موتور و گیربکس برای کسانی که خواهان سواری سریع هستند ممکن است جذاب نباشد.
در مجموع با توجه به نمایندگی های مناسب بهمن موتور در ارائه خدمات پس از فروش و همچنین قیمت مناسب کارخانه ها، گزینه مناسبی برای خرید محسوب می شود. البته بهمن موتور نیز در سال 1401 تصمیم گرفت تا این خودروی پرستیژ را با موتور 2 لیتری توربوشارژ 230 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک MT عرضه کند و بر این اساس گزینه های متعددی را برای عرضه توسط این مدل به عطش در بازار اضافه می کند. انتخاب بهتری برای خریداران خودروهای پرشتاب.