فرارو- روانشناسی رنگ در تجارت یکی از جالب ترین و بحث برانگیزترین جنبه های بازاریابی است. تقریباً از زمان رونق چاپ رنگی روزنامه ها و آژانس های تبلیغاتی، بحث روانشناسی رنگ ها و نقش رنگ در بازاریابی و تبلیغات جدی شد. رنگها علاوه بر تأثیری که بر افراد میگذارند، میتوانند بر تجارت و برند شما تأثیر بگذارند. همچنین، تفکر مشتری در مورد شما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. نتایج تحقیقات فراوان در این زمینه ثابت کرده است که رنگ های خاصی در ایجاد واکنش های مورد نظر از سوی مخاطب موثرتر هستند.
به گزارش فرارو، وب سایت helpcout در یک مقاله به معرفی مهم ترین اصول روانشناسی رنگ ها در حوزه کسب و کار و برندسازی پرداخت.
روانشناسی رنگ چیست؟
به طور کلی، روانشناسی رنگ ها مطالعه چگونگی تأثیر رنگ ها بر ادراکات و رفتارها است. در بازاریابی و برندسازی، روانشناسی رنگ بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه رنگها بر مصرفکنندگان یک محصول تأثیر میگذارند، یا اینکه آیا رنگها میتوانند مصرفکنندگان را به ترجیح یا خرید برندهای خاص تشویق کنند. این یک مطالعه بسیار مهم است که باید هنگام شروع یک کسب و کار جدید، ایجاد یک کسب و کار یا بازاریابی یک محصول در نظر گرفت. جالب است بدانید که محققان در مطالعه ای با عنوان “تاثیر رنگ بر بازاریابی” به این نتیجه رسیدند که حدود 90٪ قضاوت های فوری محصول ممکن است فقط بر اساس رنگ باشد.
مشکل روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی
تلاش های بی شماری برای طبقه بندی نحوه واکنش افراد به رنگ های فردی مختلف انجام شده است. اما واقعیت این است که رنگ تا حد زیادی به تجربه شخصی بستگی دارد و به راحتی به احساسات خاص و به طور کلی تبدیل نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که ترجیحات شخصی، تجربیات، تربیت، تفاوت های فرهنگی و جغرافیایی بر نحوه تأثیر رنگ ها بر ما تأثیر می گذارد. بنابراین این ایده که رنگ هایی مانند زرد یا بنفش می توانند احساس بسیار خاصی را برانگیزند، می تواند به اندازه خواندن کف دست شما دقیق باشد.
باورهای رایجی مانند “سبز به معنای صلح” را در نظر بگیرید. در بازاریابی و تبلیغات هیچ مبنایی برای این باور پیدا نمی کنید. رنگ سبز گاهی اوقات در برندسازی موضوعات زیست محیطی مانند نسل هفتم استفاده می شود. اما چیزهای دیگری وجود دارد که می توانید این رنگ را در نام های تجاری فضای مالی مانند نعنا پیدا کنید. قهوه ای همچنین می تواند برای ایجاد یک احساس گرم و جذاب (قدردانی) و برای تحریک اشتها (تجارت شکلات) استفاده شود.
با این حال، هنوز هم میتوان آنها را برای رنگ یک عملکرد کلی بازاریابی و نام تجاری یافت، اگرچه نباید آنها را نادیده گرفت. در این مورد تاکید می شود که برای انجام این کار باید به دنبال روش های عملی و تجربی برای تصمیم گیری در مورد رنگ بود.
نکات اساسی در مورد روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی
اولین نکته این است که هیچ دستورالعمل روشنی برای انتخاب رنگ برای برند شما وجود ندارد. اگرچه شما می توانید رنگ کسب و کار خود را با مشاهده راهنماهای موجود در سایت ها پیدا کنید، اما حقیقت پاسخ به این سوال است که “چه رنگ هایی برای برند من مناسب هستند؟” همیشه اصطلاح “بستگی دارد” وجود دارد. این یک پاسخ خسته کننده است. اما این یک واقعیت است. زمینه ای که در آن کار می کنید نکته مهمی است. احساس، خلق و خو و تصویری که برند یا محصول شما ایجاد می کند بسیار مهم است. خبر خوب این است که تحقیق در مورد روانشناسی رنگ می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند.
رنگ مناسب با نوع کسب و کار است
محققان در یک مطالعه در سال 2006 دریافتند که مناسب بودن درک رنگ مورد استفاده برای یک برند خاص بسیار مهم است. به عبارت دیگر آیا رنگ انتخابی با آنچه می فروشید مطابقت دارد؟ وقتی نوبت به انتخاب رنگ «مناسب» میرسد، تحقیقات نشان داده است که پیشبینی واکنش مصرفکننده به تطابق رنگ مهمتر از باورهای صاحب کسبوکار است. بنابراین هنگام انتخاب رنگ برای بازاریابی و برندسازی خود، از خود بپرسید که آیا بهتر است ابتدا به بازخورد مشتریان نگاه کنید یا اینکه رنگ برای چیزی که می فروشم مناسب است.
رنگ مناسب نشان دهنده شخصیت برند شماست
رنگها بر نحوه درک یک برند تأثیر میگذارند و به مردم دستور خرید میدهند. به عبارت دیگر، رنگها تأثیر مستقیمی بر نحوه مشاهده «شخصیت» یک برند توسط مشتری دارند. اگرچه برخی از رنگها کاملاً با ویژگیهای خاصی مطابقت دارند (مثلاً قهوهای با زبری)، مطالعه دانشگاهی در مورد رنگها و مارکها معمولاً به شما میگوید که این شما هستید که ابتدا شخصیت برندی را که میخواهید انتخاب کنید. سپس رنگ مناسب آن را انتخاب کنید.
جنیفر آکر، روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد، این موضوع را مطالعه کرده است و مقاله او با عنوان «ابعاد شخصیت برند» به پنج بعد کلیدی می پردازد که در شخصیت یک برند نقش دارند. برندگان گاهی اوقات می توانند بیش از دو شخصیت را نشان دهند. اما به طور کلی اکثر آنها تحت سلطه یکی از این شخصیت ها هستند. از خود بپرسید: “می خواهید برند شما چگونه باشد و چگونه می توانید از رنگ برای انتقال آن شخصیت استفاده کنید؟”

پنج بعد کلیدی شخصیت برند از دیدگاه جنیفر آکر
رنگ مناسب برای مخاطب شما جذاب است
یکی از جالبترین آزمایشها در روانشناسی رنگها در رابطه با جنسیت، کاری بود که جو هالوک در مورد «تخصیص رنگ» انجام داد. دادههای هالوک نشان میدهد که ترجیح واضحی برای رنگهای خاص در این جنس دارند. ذکر این نکته ضروری است که اکثر پاسخ دهندگان او از جوامع غربی بودند. محیط شخصی – به ویژه ادراک فرهنگی – نقش مهمی در بیان تناسب رنگ برای جنسیت دارد که می تواند بر ترجیحات رنگی فردی تأثیر بگذارد.

یافته های هالوک در مورد رنگ های مورد علاقه مردان و زنان
تحقیقات تکمیلی در مورد ادراکات و ترجیحات رنگ نشان میدهد که مردان معمولاً رنگهای تند را در مورد سایههای رنگی ترجیح میدهند، در حالی که زنان رنگهای ملایمتر را ترجیح میدهند. مردان بیشتر تمایل دارند سایه های رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنند (رنگ هایی که مشکی به آنها اضافه شده است)، در حالی که زنان بیشتر رنگ های روشن (رنگ هایی که سفید به آن اضافه شده است) انتخاب می کنند. با این حال، آنها در تئوری رنگ به شدت مورد بحث هستند. ظاهراً چنین کاری باید خارج از کلیشه های جنسیتی انجام شود. “تناسب اندام درک شده” نباید آنقدر سختگیرانه باشد که فرض کنیم یک نام تجاری یا محصول نمی تواند موفق باشد. زیرا رنگ ها از نظر جنسیت با طعم مورد نظر مطابقت ندارند.
رنگ مناسب می تواند برند شما را تغییر دهد
انتخاب رنگ مناسب به منحصر به فرد بودن برند شما کمک می کند. یک اصل روانشناختی به نام «اثر انزوا» میگوید: «چیزی شبیه انگشت شست پا که بیرون زده است، خاطرهانگیزتر خواهد بود». دو مطالعه در مورد ترکیب رنگ ها، یکی پاسخ زیبایی شناختی را اندازه گیری می کند و دیگری به ترجیحات مصرف کننده نگاه می کند، نشان می دهد که تعداد زیادی از مصرف کنندگان الگوهای رنگی با رنگ های مشابه را ترجیح می دهند.
لازم به ذکر است که این اصول ترکیب رنگ و دانستن تکنیک های صحیح بسیار مهم است. زیرا گاهی اوقات افراد در این زمینه اشتباه می کنند. به عنوان مثال، تغییر رنگ یک دکمه به یک لباس قرمز، فروش را 21 درصد افزایش می دهد. با این حال، ما نمی توانیم فرضیه های عجولانه در مورد “قدرت قرمز” را به تنهایی تأیید کنیم. در واقع رنگ قرمز را باید در پس زمینه یا پالت مورد نظر در نظر گرفت. در پالت سبز، قرمز نشان دهنده تضاد بصری کامل و رنگ مکمل سبز است.
رنگ مناسب نام مناسبی دارد
اگرچه رنگ های مختلف را می توان به روش های مختلف درک کرد، اما حروف توصیفی آن رنگ ها نیز مهم هستند. طبق مطالعهای با عنوان «رز به هر نام دیگری…»، زمانی که از مردم خواسته میشود به محصولاتی با نامهای رنگی متفاوت امتیاز دهند، اغلب حروف فانتزی ترجیح داده میشوند. به عنوان مثال، علیرغم این واقعیت که افراد در رنگ های یکسان ارائه می شوند، نام “موکا” به وضوح بیش از نام “قهوه ای” مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات دیگر نشان می دهد که این موضوع برای طیف وسیعی از محصولات نیز صادق است. مصرف کنندگان از حروف خاص و غیرمعمول برای رنگ ها استفاده می کنند تا آنها را جذاب تر از نام های ساده و رایج خود ببینند.
نمونه هایی از روانشناسی رنگ در تبلیغات و تجارت
رنگ قرمز مورد استفاده در برندهای شرکت هایی مانند کوکاکولا، ردبول و باشگاه پرسپولیس باعث افزایش فشار خون و سوخت و ساز بدن می شود. قرمز نماد انرژی است و شرکت ها و موسسات مختلف از این رنگ برای الهام بخشیدن به مردم و تشویق آن ها به تصمیم گیری های سریع مانند «اکنون بخر» یا «اینجا را کلیک کنید» استفاده می کنند. رنگ قرمز به دلیل انتقال انرژی می تواند برای ترویج نوشیدنی های انرژی زا، بازی ها، اتومبیل، ورزش و فعالیت بدنی استفاده شود. نکته مهم این است که احتمال مشاهده قرمز بسیار زیاد است.

زرد یک رنگ قوی و شاد است که اعتماد به نفس، عزت نفس و سایر احساسات مثبت را القا می کند. رنگ زرد دارای طول موج طولانی است و بیشتر از هر رنگ دیگری قابل مشاهده است. زرد نیز رنگ خلاقیت است. شرکت هایی که در محصولات کودکان تخصص دارند، بیشتر از رنگ زرد استفاده می کنند. لوگوی مک دونالد زرد رنگ است و طراوت و سرزندگی آن را نشان می دهد. برند فراری نیز با لوگوی زرد خود روحیه رقابتی خود را نشان داد.