فروش خودرو با فرمول جدید در حالی از روز گذشته آغاز شده که به نظر می رسد قصد بزرگ وزارت صمت از اجرای آن حذف دلالی و واسطه گری در بازار توسط سازمان امور مالیاتی باشد.
به گزارش دنیای اقتصاد، همانطور که معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری دیروز خود اعلام کرد، با تصویب و ابلاغ قانون مالیات بر درآمد تصادفی (فروش خودرو)، دلالی و احتکار در بازار خودرو حذف خواهد شد. منوچهر منطقی در این خصوص اظهار داشت که با کمک مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستیم که فردی اگر خودرویی را مثلا 160 میلیون تومان بخرد و 300 میلیون تومان بفروشد مالیات بدهد. اظهارات معاون وزیر امور خارجه در حالی بیان شد که طی دو سال گذشته فرمول های مختلفی برای سوق دادن تجار و دلالان به بازار خودرو ارائه شده است، اما هیچ چیزی نتوانسته تقاضای نادرست را از بین ببرد یا حتی کاهش دهد. سیاستگذار با اعمال این فرمول ها به دنبال رفع عطش تقاضا در بازار خودرو و رانده شدن دلالان بود، اما به دلیل اینکه نمی خواست یا نمی توانست علت اصلی – قیمت گذاری دستوری – را از هم جدا کند، شکست خورد. این ناآگاهی ریشهای، سیاستگذار را در دام دومینوی خطای سیاسی گرفتار کرده است، بنابراین انواع روشها برای مقابله با سفتهبازی در بازار خودرو به کار گرفته شده و همه شکست خوردهاند.
آغاز اشتباه سیاستگذار (طی دو سال گذشته) این بود که شورای رقابت را دوباره به قیمت گذاری خودرو تبدیل کرد. در اردیبهشت 99 در حالی که شورای رقابت به مدت 20 ماه هیچ نقشی در قیمت گذاری خودرو نداشت (شورای رقابت با مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی شهریور 97 از روند قیمت گذاری خودرو حذف شد)، وزارت صمت برای بازتعریف قیمت خودرو اقدام کرد. این شورا را بدهید. در حالی بود که در بهمن ماه سال 97 قیمت خودرو به نوعی منتشر شد، اما وزارت صمت جرات ادامه آن را نداشت و با بازگشت به شورای رقابت به نوعی دچار سانحه شد. در واقع وزارت صمت می خواهد شورای رقابت را در بحث قیمت گذاری جلو ببرد تا از انتقاد افکار عمومی و نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی در مورد تصمیمات قیمت گذاری (در بازار خودرو) خودداری کند. با بازگشت شورای رقابت، قوانین نظارتی در حوزه قیمت خودرو دوباره حاکم شد. از آنجایی که بازگشت شورا به قیمت گذاری اشتباه به نظر می رسد، جای تعجب نیست که تصمیمات بعدی سیاست گذار خودرو نیز در دومینوی اشتباهات قرار گرفته است.
واضح است که دلالی در بازار خودرو ناشی از فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودرو است و بنابراین اگر سیاستگذار بخواهد به این موضوع به طور اساسی رسیدگی کند، باید ریشه و به خصوص قیمت گذاری دستوری را تخلیه کند. اما با احیای مجدد شورای رقابت، سنگ اول را کج کرد و مشخص شد که تصمیمات بعدی خالی از لطف نیست. پس از بازگشت شورای رقابت، وزارت صمت با موافقت این شورا تصمیم به اجرای سامانه قرعه کشی فروش خودرو گرفت و به این ترتیب قرعه کشی طرح های فروش خودروسازان را افتتاح کرد. پیام قرعه کشی در واقع این است که دولت می داند و می بیند که رانت هنگفتی در بازار خودرو از نظر قیمت گذاری وجود دارد و می خواهد از طریق قرعه کشی آن را عادلانه توزیع کند. اگرچه این قرعه کشی به اعتراض مشتریان نسبت به افزایش سریع ظرفیت فروش خودروسازان و سایرین پایان داد، اما با ادامه دلالی ها و گمانه زنی ها، کمکی به تنظیم بازار خودرو نکرد.
از آنجایی که دولت نمی خواست اصلاحات اساسی (ترک قیمت گذاری دستوری) انجام دهد، با وضع قوانین غیر متعارف سعی کرد بازار خودرو را از دست دلالان و تجار خارج کند. اما باز هم باختند. یکی از این اقدامات، نیاز به استفاده از گارانتی اولیه خودرو برای مدت زمان محدود است. بر این اساس، برندگان طرح های فروش خودروساز باید پس از فروش خودرو در مدت سه ماه (و 5 ماه بعد) به نمایندگی خدمات مراجعه کرده و سرویس اولیه را بپذیرند، در غیر این صورت گارانتی آنها منقضی می شود. وزارت صمت گمان میکرد این محدودیت انگیزه دلالان و تجار را برای مشارکت در طرحهای فروش خودرو کاهش میدهد، اما آمارهای تکمیلی نشان میدهد نیمی از برندگان این طرحها به موقع درخواست گارانتی نکردهاند. این بدان معناست که حداقل نیمی از برندگان از وسیله نقلیه خود استفاده نمی کنند و به دنبال فروش آن در بازار آزاد هستند. البته در 50 درصد دیگر تنها مراجعه به نمایندگی خریدار واقعی آنها را تایید نمی کند.
علاوه بر این اشتباهات و تصمیمات نادرست، سیاستگذار به دلیل تصویب قوانین نامتعارف اشتباهات دیگری نیز مرتکب شده است که البته دوام نیاورد. به عنوان مثال سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سقفی برای فروش خودرو در بازار آزاد تعیین کرده است. اگرچه چنین تصمیماتی از حجم تقاضای کاذب در بازار خودرو کم نکرد و حتی دلالی را تعدیل نکرد، اما دولت (اعم از دولت سابق و دولت فعلی) این سیاست را لغو نکرد و به همین دلیل ادامه داد. دومینوی خطا در بازار خودرو . . در حال حاضر آخرین تصمیم دولت برای بازار خودرو که از روز گذشته اجرایی شده، فروش خودرو در سامانه یکپارچه است. به گفته مسئولان وزارت صمت، هدف از اجرای این طرح اجرای موضوعاتی چون شفافیت، تمرکزگرایی و… است. این در حالی است که اظهارات روز گذشته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نشان می دهد که حذف دلالی و معامله از بازار خودرو نیز به عنوان یک هدف کلیدی در این طرح تلقی می شود. برای رسیدن به این هدف، وزارت صمت روی موضوع مالیات حساب باز کرده است، به گونه ای که می خواهد با اخذ مالیات از دلالان خودروهای صفر کیلومتر داخلی، آتش تقاضای کاذب را خاموش کند. به گفته معاون حمل و نقل وزارت صمت، این وزارتخانه امیدوار به تصویب قانون مالیات بر درآمد سهوی است؛ موضوعی که هنوز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است. در صورت تصویب این طرح، فروشندگان خودروهای صفر کیلومتر داخلی باید بخشی از مابه التفاوت قیمت خرید خودرو خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند.
وزارت صمت گمان می کند با تصویب و اجرای این طرح تقاضای کاذب در بازار خودرو کاهش یابد و انگیزه دلالی و احتکار در بازار خودرو کاهش یابد و خودرو به قیمت سفارش شده به دست خریدار واقعی برسد. کارشناسان می گویند در حالی که تاثیر مالیات صفر بر فروش خودرو غیرقابل انکار است، تا زمانی که قیمت گذاری اجباری وجود داشته باشد، ریشه رانت در بازار خودرو نمی سوزد. دولت در این سال ها هر کاری که از دستش برمی آید برای کشاندن دلالان به بازار خودرو انجام داده است، به جز کاری که قرار است انجام دهد و آن حذف قیمت گذاری دستوری است. اگرچه ثابت شده است که قیمت گذاری مناسب خودرو، سیاستی پرهزینه و ناکارآمد است و در عین حال که دلالی و سفته بازی را تقویت می کند، به دنبال منفعت خریدار واقعی نیست، اما هنوز تصمیم به حذف آن نداشته است. برای بسیاری ممکن است این سوال مطرح باشد که چگونه دولت با آزادسازی قیمت وسایل نقلیه وقتی قیمت کالاهایی مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و شیر را که مستقیماً با معیشت مردم مرتبط هستند، آزاد میکند.
روش جدید فروش خودرو
اما نگاهی می اندازیم به جزییات شیوه جدید فروش خودرو که روز گذشته معاون حمل و نقل وزارت صمت در نشست خبری اعلام کرد. بررسی اظهارات منوچهر منطقی نشان میدهد که بیشترین تغییر در شیوه فروش، حذف قرعهکشی یا آزادسازی قیمت نبود، بلکه طولانیتر شدن دوره فروش و افزایش عرضه خودرو (به دلیل طولانیتر شدن اجرای طرحهای فروش) بوده است. طی دو سال گذشته، خودروسازان برنامه های فروش خود را در بازه های زمانی کوتاه اجرا کرده اند و هر بار تعداد محدودی محصول با تقاضای چند میلیونی عرضه می شود. با این حال، اکنون زمان بندی اجرای طرح های فروش خودرو به هر سه ماه یکبار – به صورت دوره ای – تغییر یافته است. معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در مدل قبلی فروش هر 10 تا 15 روز یکبار (هفته ای یک بار) خودرو به تعداد محدود فروخته می شد اما در مدل جدید به صورت نمونه هر 3 ماه یکبار فروخته می شد. . قرعه کشی شش نوبت برگزار می شود و در هر فصل 200 تا 300 هزار وسیله نقلیه ارائه می شود.
منطقی با بیان اینکه با این شیوه فروش، امکان تحویل به موقع محصولات بسیار زیاد است، افزود: هنوز هم هر شخصی می تواند خودرو ثبت کند. وی تاکید کرد: وزارت صمت فقط اطلاعات را جمعآوری و تایید میکند و بقیه کار توسط خود خودروساز انجام میشود؛ در واقع وزارت صمت فقط نظارت خواهد کرد. وی در پاسخ به اعتراض شرکتهای خصوصی مبنی بر اینکه چرا باید از طریق سامانه یکپارچه بفروشند، گفت: این مشکل با راهاندازی سامانه جدید برطرف میشود.
«بعضی وقتها مجبورند تمام ظرفیت خود را بفروشند.» برای مثال، اگر خودروسازی بگوید میخواهد ۲۰۰ هزار خودرو بفروشد، آزمایشی انجام میشود و عدد نهایی که ممکن است ۱۰۰ هزار باشد، برای قرعهکشی در نظر گرفته میشود. مسیر بررسی می شود و به عنوان مثال 100 هزار دستگاه خودرو دیگر برای فروش در نظر گرفته می شود تا مشکلی برای تحویل به موقع خودروها پیش نیاید.
اجاره جدید در بازار خودرو
معاون حمل و نقل وزارت صمت اما در بخشی دیگر از اظهارات خود از اختصاص 50 درصد ظرفیت فروش خودرو در هر فصل به طرح جوانان خبر داد. به گفته منطقی 50 درصد ظرفیت ثبت نام در این سامانه به خانواده ها و مادران دارای فرزند دوم اختصاص می یابد. این اظهارات در شرایطی است که طرح اختصاص وسایل نقلیه به مادران دو فرزند یا چند هفته ای است که اجرا شده و ناخواسته رانت جدیدی در بازار ایجاد کرده است. همزمان با اجرای این طرح، دلالان نیز وارد عمل شدند و با ثبت نام کارت ملی خود اقدام به ثبت نام کردند. اکنون با توجه به رشد عرضه خودرو در قالب طرح جمعیت جوانان به نظر می رسد رانت ناشی از این اتفاق بیشتر و بیشتر شود.