دو سناریو در بازار خودرو در سال 1401


فرارو- به گفته کارشناسان صنعت خودرو، این محصول نیز مانند سایر کالاهای سرمایه ای به دلیل افزایش انتظارات تورمی و به تبع آن افزایش نرخ تورم و البته تا زمانی که در کشور تورم داشته باشیم با افزایش چشمگیر مواجه است. ساختارهای اقتصادی ناقص است ، انتظار کاهش قیمت خودرو را ندارد.

به گزارش فرارو، از سوی دیگر اگرچه ممکن است با احیای مجدد برجام شوکی وارد بازار شود، اما با توجه به اینکه شرایط اقتصادی کشور به خوبی با تورم آمیخته شده است، پس از مدتی قیمت ها به سر جای خود بازخواهند گشت. هم. با توجه به اینکه قدرت خرید مردم برای خرید خودرو بسیار کاهش یافته است، بازار در رکود است و خرید و فروش چندانی وجود ندارد.

در حالی که فعالان بازار خودرو معتقدند بازار در حال حاضر منتظر نتیجه مذاکرات برجام است، از سوی دیگر به دلیل اینکه قیمت دلار با نوسانات جزئی مواجه است، در بازار خودرو یک، دو میلیون خودرو ارزان شده است. . ، خودروها نسبت به روز بعد با افزایش قیمت یکسانی مواجه خواهند شد، به طوری که در حال حاضر بازار راکد بوده و خرید و فروش کم است.

جهت گیری بازار خودرو در سال آینده
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه بازار خودرو در سال گذشته با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است، گفت: در سال 1400 به دلیل انباشت تقاضای بازار، قیمت ها به همین نسبت افزایش چشمگیری داشت، تولید نیز نسبت به سال های گذشته کاهش یافت که این امر نیز منجر به قیمت های بالاتر

وی با اشاره به اینکه در سال 1401 می توان دو سناریو برای بازار خودرو در نظر گرفت، گفت: در سناریوی اول در صورت احیای برجام وضعیت خودروسازان بهبود می یابد و می توان انتظار کنترل بازار و افزایش تولید داشت. تقاضا برای پاسخگویی به بازار است، اما انجام این کار به شرایط اولیه نیز نیاز دارد.

مدنی گفت: در وهله اول باید قیمت گذاری خودرو آزاد شود تا زمانی که قیمت خودرو به صورت منظم تعیین شود، زیرا سود آنی از پیش فروش خودرو حاصل می شود، قیمت قابل کنترل نیست زیرا تقاضای سرمایه برای درآمدهای بادآورده پیشاپیش مانند فروش خودرو در سال 1400 با تقاضای 50000 دستگاه برای میلیون ها وسیله نقلیه خواهد بود.

مدنی افزود: متأسفانه در این سناریو سود کلانی از فروش خودرو به جیب دلالان می رود و در این بین نه خودروسازان و نه مشتریان واقعی از این سناریو سودی نخواهند برد، زیرا خودروساز محصول خود را با قیمتی مناسب به فروش می رساند. ضرر و شکاف در قیمت کارخانه به بازار به جیب می رود.” دلال ها می روند و مشتریان واقعی مجبور می شوند برای رفع نیازهای خود خودرو را چندین برابر قیمت کارخانه از بازار آزاد بخرند زیرا احتمال برنده شدن در قرعه کشی کمتر است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بنابراین باید قیمت گذاری آزاد شود تا دلالی و یافتن این رانت وصول شود، از سوی دیگر با آزادسازی واردات تا حدودی قیمت ها کاهش پیدا می کند به عبارت دیگر قیمت خودرو باید کاهش یابد. به حاشیه رانده شده است.” باید بازار مشخص شود، واردات حذف شود تا بازار کنترل و مدیریت شود، از سوی دیگر حمایت وزارت صنعت از خودروسازان و قطعه سازان نیز باید عملی باشد.

مدیرعامل سابق این خودروساز گفت: در حالی که وزارت صنعت وعده افزایش 50 درصدی تولید خودرو را داده است، باید توجه داشت که با توجه به سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه سازی، به تنهایی این کار را انجام نخواهد داد. باید فراهم شود. ” در غیر این صورت افزایش تولید وجود ندارد. از سوی دیگر اگر برجام در فروردین ماه احیا شود نمی توان انتظار معجزه داشت چرا که حداقل 6 ماه طول می کشد تا برجام آثار خود را بر صنعت خودرو نشان دهد. .

مدنی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی می توان انتظار داشت که صنعت خودرو و بازار آن خوب شود اما در سناریوی دوم اگر برجام احیا نشود روند افزایش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت و نمی توان احساس کرد. تغییر در بازار خودرو.» وضعیت بهتر نمی شود، اما با افزایش انتظارات تورمی، قیمت ها می تواند بیش از هر زمان دیگری افزایش یابد، بنابراین احیای مجدد برجام یک ضرورت اصلی برای تنظیم و کنترل بازار خودرو است.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم