خبرگزاری فارس نوشت: عادل فردوسی پور مجری سابق صدا و سیما در برنامه نود اخیرا در جشن فارغ التحصیلی در دانشگاه شریف گفت: با خروج هر ایرانی از کشور انگار خنجری به قلبم فرو می رود. این روحیه و اعتقاد را نیز می توان به همه خوبی های سابق او افزود. فردوسی پور باهوش است، از سلامت اقتصادی خوبی برخوردار است و فوتبال را خوب می شناسد.
فردوسی پور قطعا قابل مقایسه با افرادی نیست که فقط در اولین اختلاف زمانی به مسافرت می روند و حاضرند در مقابل کشور بایستند یا حتی در رسانه هایی که مورد حمایت مالی دشمنان مردم ایران هستند اقدام کنند. با این حال، این قابلیت ها، تا زمانی که مشکل بزرگی را حل نکنند، نه تنها می توانند به مجموعه ای از رسانه ها کمک کنند، بلکه می توانند مخرب نیز باشند.
مشکل چیست؟
خوب است ابتدا یک مشکل را حل کنیم. قطعا استراتژی سیاسی مجریان رادیو عامل موثری در حضور یا عدم حضور آنها در برنامه های تلویزیونی محسوب نمی شود. در حال حاضر مجریان بسیاری از رادیوها متعلق به جناح های مختلف سیاسی هستند. رشیدپور شاید مصداق خوبی برای این ادعا باشد. مجری برنامه های انتخاباتی حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری وی در رادیو حضور داشت و سپس در این سازمان به اجرای برنامه پرداخت. بنابراین داستان سیاسی نیست.
رادیو یا هر مجموعه دیگری قوانینی دارد که همه کارکنان و عوامل آن مجموعه باید از آن پیروی کنند. اگر برنامه ای در اداره کل امور اجتماعی صدا و سیما تولید و پخش می شود باید در چارچوب اهداف آن اداره کل به طور مشخص تعریف شود. یا اگر برنامه ای در حوزه سیاسی ساخته شود نمی تواند وارد حوزه خانواده و …
برنامه 90 با توجه به ساختار صداوسیما یک برنامه ورزشی است. وقتی این برنامه به رهبری فردوسی پور از چارچوب یک برنامه ورزشی خارج می شود و وارد عرصه سیاسی یا اجتماعی می شود یعنی این برنامه از اهداف اصلی خود منحرف شده و گامی خارج از رسالت خود برداشته است.
روزهای مذاکرات برجام را به یاد بیاورید. فردوسی پور با محمدجواد ظریف گفت و گوی اختصاصی انجام داد و سعی کرد این مصاحبه را از صداوسیما پخش کند. یا وقتی پلاسکو سقوط کرد، قسمت برنامه 90 را به ماجرا اختصاص داد و درباره آن صحبت کرد. اگر هر پخش کننده یا پخش کننده به صلاحدید خود عمل کند، نقش راهبردها، اهداف، مدیر شبکه و افسر صدا و سیما چیست؟ اتاق های فکری که برای تولیدات مختلف رادیویی ایده می دهند و هدف گذاری می کنند کجا هستند؟ به طور معمول کدام رسانه یا مجموعه می تواند به صلاحدید فرد عمل کند و اهداف و رسالت خود را نادیده بگیرد؟
برنامه ای که برای مخاطبان ورزشی صداوسیما ساخته می شود باید با توجه به اهداف ذکر شده در همان قسمت ادامه یابد و وارد حوزه های اجتماعی، سیاسی و … نشود. به صلاحدید ارائه دهنده یا تهیه کننده آن و در صورت لزوم. این رفتار غیرحرفه ای هم ضربه جدی به اهداف اصلی برنامه است و هم ممکن است خطوط و چارچوب بقیه صدا و سیما را زیر پا بگذارد. این تضادها برای هیچ فرد یا گروهی مستثنی نیست. همه باید از این چارچوب ها پیروی کنند تا یک مجموعه بقا پیدا کند. در غیر این صورت مفاهیمی مانند ساختار سازمانی، ساختار و کار تیمی بی معنی خواهند بود.
ظلم برگشته
در همان روزهای ابتدایی که مدیر جدید صدا و سیما سکان هدایت این دستگاه عریض و طویل را به دست گرفت، سوالی مطرح شد که از قضا در رسانه ها نیز دیده می شود. رئیس رسانه ملی در پاسخی هوشمندانه به درخواست فردی که از وی برای بازگشت فردوسی پور به صداوسیما درخواست کرده بود، گفت: بازگشت وی منعی ندارد.
بلافاصله برخی رسانه ها وانمود کردند که مشکل فردوسی پور رئیس سابق صدا و سیما است و حالا با رفتن او این مشکل حل شده است! اما پس از گذشت ماه ها از ریاست جدید سازمان صدا و سیما، اتفاق جدیدی نیفتاد و عادل فردوسی پور تنها در شبکه ورزش این سازمان به فعالیت خود ادامه داد.
حالا پس از گذشت چند ماه، مجری سابق صدا و سیما دوباره مقابل رسانه ها قرار گرفته است. عادل سخنی گفت که حتی از سوی برخی شخصیت های انقلابی نیز مورد تمجید قرار گرفته است. برخی بلافاصله خواستار بازگشت فردوسی پور با مظلومیت به صداوسیما شدند.
با این حال، دلیل ناپدید شدن عادل از برنامه های پرمخاطب رادیویی روشن به نظر می رسد. مانع اصلی راه عادلانه، اقدامات غیرحرفه ای است که مانند همه مجریان حرفه ای رسانه های دنیا باید خود را موظف به رعایت و رعایت قوانین و مقررات سازمان متبوع خود بداند که چنین نکرد. این ماجرا فقط به فردوسی پور ختم نمی شود. فرض کنید یک فوتبالیست از همان سبک و سیاق فردوسی پور پیروی می کند. صرف نظر از ماموریت ها و وظایف محول شده به آن بازیکن و به صلاحدید خود در زمین بازی عمل کند. اگر خود فردوسی پور می خواست این بازیکن را به عنوان یک متخصص در این ورزش ارزیابی کند، احتمالا به آن انتقاد می کرد. بازیگوش بودن نظم کل تیم را به هم می زند و طبیعتا تاکتیک های تیم پایانی ندارد.