دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: با آزادسازی واردات، تنها خودروهای چینی ارزان می شوند.


فرارو- سید رضا فاطمی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودرو گفت: در شرایط فعلی چون تولید خودرو کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای کنترل و تنظیم بازار آزاد خودرو ضروری است. به انتقال فناوری برای ارتقای کیفیت صنعت خودرو توجه ویژه ای شده است.همچنین یکی از ویژگی های آیین نامه جدید واردات خودرو توجه به واردات خودروهای اقتصادی است و راهبرد ما تامین خودرو است. به قشر کم برخوردار جامعه در سبد محصولات خودرو.»

وی افزود: در سال‌هایی که واردات خودرو آزاد بود، بیشتر خودروهای گران‌قیمت وارد می‌شد و به دلیل بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی، در استراتژی جدید واردات خودرو برای جبران این کمبود توجه ویژه‌ای شد.

به گزارش فرارو، در مقررات دولتی محدودیت هایی برای حجم موتور و سقف قیمت وجود دارد. در این راستا سقف قیمت 7000 دلار و حجم موتور 1000 سی سی در نظر گرفته شد که انتقادات و واکنش های تند را به دنبال داشت تا اینکه وزیر صمت تهدید به استیضاح شد. در چنین شرایطی جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس اعلام کرد که این شرایط تغییر کرده است، به گفته وی قیمت سقف به 20 تا 25 هزار دلار و حجم دستگاه به 1500 تا 2500 سی سی تغییر کرده است.

تاثیر آزادسازی واردات بر بازار خودرو
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه بالاخره قفل واردات خودرو شکسته شد، گفت: با وجود این، بر اساس طرح تنظیم بازار و صنعت خودرو مصوب مجلس، ابهام در مورد منبع پول واردات وجود دارد. برخلاف صادرات خودرو یا قطعات.» جدا شدن امکان پذیر است.

وی افزود: اما در آیین نامه ای که وزارت صنعت منتشر کرده هیچ اشاره ای به مبدأ واردات نشده است و از سوی دیگر در افکار عمومی و رسانه های کشور این تصور وجود دارد که می توان واردات انجام داد. بدون محدودیت، اما فکر نمی‌کنم امکان پذیر باشد.» ، چون قانون مصوب مجلس نیز باید اجرا شود، بنابراین ابهام جدی در این زمینه وجود دارد.

دادفر گفت: باید در این مورد تعبیر دقیقی از سوی مسئولان وزارت صمت وجود داشته باشد که واردات چگونه انجام می شود، از سوی دیگر اگر سقف 25 هزار دلاری را برای واردات در نظر بگیریم، خودرو بین 800 تا 1.5 میلیارد دلار است. تومان می تواند وارد کشور شود یعنی ارزش ریالی خودروهای فروخته شده در خارج از کشور در این محدوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: اگر شرط واردات در مقابل صادرات را به صورت استاندارد در نظر بگیریم تنها 14 یا 15 شرکت می توانند وارد کنند که در حال حاضر خودروسازان داخلی و همچنین واردکنندگانی که وارد عرصه تولید می شوند ممکن است از این شرط استفاده کنند. ” واردات خودرو واردات.

دادفر ادامه داد: از سوی دیگر برخی از قوانینی که در زمینه واردات وجود دارد مبنی بر اینکه واردات باید فقط توسط نماینده انحصاری شرکت اصلی انجام شود یا خدمات پس از فروش به صورت کامل یا 85 خودرو انجام شود. استانداردهای واردات باید استاندارد باشد.» اما همه قوانینی هستند که باید طبق مقررات وزارت صمت برای واردات خودرو وضع شوند.

وی با تاکید بر اینکه آیین نامه واردات مصوب دولت تنها حداقل شرایط را برای عرضه خودرو در بازار از نظر تعداد فراهم می کند، گفت: و کره ای ها نمی توانند وارد شوند و فقط مدل هایی مانند یاریس کرولا، میراژ، مگان و … .، قابل واردات است.

دادفر گفت: در این مدت فقط در رده خودروهای چینی رقابت وجود دارد و ممکن است این خودروها با کاهش قیمت روبه‌رو شوند، اما عموماً کاهش قیمت قابل‌توجهی وجود ندارد، زیرا هزینه واردات خودرو اعم از گمرکی و مالیات مشمول مالیات می‌شود. ارزش افزوده، انواع عوارض بر واردات در دوره ممنوعیت واردات کاهش نمی یابد، بنابراین انتظار نمی رود قیمت ها کاهش یابد، بنابراین آزادسازی واردات از این طریق منجر به کاهش قیمت نخواهد شد. در عوض فقط عرضه بازار را افزایش می دهد، اگرچه ممکن است از طریق واردات شوکی به بازار وارد کند، اما این امر موقتی است.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم