فرارو- کارشناسان صنعت خودرو معتقدند بازار در حال حاضر منتظر نتیجه مذاکرات برجام است. خودروها فردا با همین افزایش قیمت مواجه می شوند و به همین دلیل در حال حاضر بازار راکد است و خرید و فروش کم است.
به گزارش فرارو، به گفته تحلیلگران صنعت خودرو، بزرگترین مشکل این صنعت انحصار آن است و تا زمانی که شاهد رقابت پذیری صنعت خودرو نباشیم، نمی توان از صنعت خودرو انتظار تولید و عرضه محصولات دیگر را داشت. سایر محصولات با کیفیت بالا با قیمت های مقرون به صرفه. . ، در حالی که با احیای مجدد برجام و ورود شرکت های خارجی ممکن است خودروسازان تا حدودی این روند را تغییر دهند، حال باید دید آیا خودروسازان خارجی دوباره مانند سال 1394 به ایران خواهند آمد یا خیر.
وی افزود: با توجه به شکافی که وجود دارد، در حال حاضر نمی توان چنین افت قیمتی را تصور کرد، اما در صورت احیای برجام، بازار با شوک مواجه می شود، اما به دلیل اینکه ظاهرا نه، قیمت دلار کاهش یافته است. ” حتی در صورت فعال شدن برجام ممکن است قیمت های بازار خودرو با شوک نزولی همراه شود اما پس از مدتی قیمت ها به حالت عادی باز می گردد.
کارشناس بازار خودرو فربد زاوه sa گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته قیمتها در بازار به شدت افزایش یافته است، گفت: خودرو نیز مانند سایر کالاهای سرمایهای به دلیل افزایش انتظارات تورمی و به تبع آن افزایش تورم به شدت افزایش یافته است. تا زمانی که در کشور تورم داریم و ساختارهای اقتصادی معیوب است نمی توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.
وی افزود: اگرچه ممکن است با احیای برجام یک شوک وارد بازار شود، اما از آنجایی که وضعیت اقتصادی کشور به خوبی با تورم در هم آمیخته است، پس از مدتی قیمت ها به جای خود باز می گردند، از سوی دیگر. اکنون تصور می شود که قدرت خرید مردم برای خرید خودرو بسیار کاهش یافته است، بازار سقوط کرده و خرید و فروش چندانی وجود ندارد.
زاوه همچنین در پاسخ به این سوال که آزادسازی واردات خودرو چه تاثیری بر بازار خودروهای وارداتی و داخلی می تواند داشته باشد، گفت: این موضوع در حال حاضر با توجه به چندساله بودن، تاثیر زیادی بر بازار خودروهای وارداتی دارد. ممنوعیت، خودروهای لوکس با حباب بزرگ قیمتی مواجه هستند و اگر سال آینده پس از کشمکش های فراوان، واردات خودرو به طور کامل آزاد شود، شاهد حباب قیمتی اگزوز خودروهای وارداتی خواهیم بود.
زاوه با اشاره به اینکه قیمت خودروهای وارداتی در سال های اخیر بیش از 12 برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: دلیل اصلی افزایش بی رویه قیمت خودروهای وارداتی به ویژه در برخی مدل های لوکس است که حتی چندین برابر خودروهای داخلی نیز افزایش یافته است. . . ، آیا ممنوعیت واردات خودرو است، بنابراین اگر پس از کش و قوس های فراوان در این زمینه، ممنوعیت واردات به طور کامل رفع شود و برای تمامی خودروها، می توان انتظار داشت که قیمت این نوع از مدل ها به نوعی متعادل شود و در بازار از اینجا وضعیت ، برو بیرون.
وی ادامه داد: اما در بخش واردات تاثیر زیادی بر تولیدات داخلی نخواهد داشت، بنابراین خودروهای ساخت داخل با از سرگیری واردات دچار کاهش قیمت نخواهند شد، در حالی که در صورت تمایل دولت برای کنترل بازار خودرو لازم است. ، “او گفت. در سیاستهای کلان اقتصادی حاکم بر کشور بازنگری اساسی کنید، زیرا تا زمانی که با این شیوه سیاستگذاری اقتصادی مواجه هستیم، هرگز شاهد ثبات و آرامش در بازار خودرو نخواهیم بود.
زاوه با تاکید بر اینکه دولت باید دست از ریخت و پاش بودجه بردارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه نهادهایی که عملکرد مشخص و درستی ندارند، از بودجه منابع دریافت می کنند و در مقابل دولت برای پرداخت هزینه های خود پول چاپ می کند یا وام می گیرد. بانک مرکزی گفت: این امر منجر به تورم مزمن در اقتصاد کشور شده است، بنابراین تا زمانی که چنین چرخه ای ادامه داشته باشد، افزایش قیمت در همه بازارها از جمله خودرو در سال آینده اجتناب ناپذیر است، هرچند ممکن است رشد سریع باشد. قیمت ها کند می شوند.