فرارو- وزیر صنعت گفت سال آینده بیش از نیاز خود را در خودرو آزاد می کنیم یعنی قرعه کشی نخواهیم داشت. رضا فاطمی امین با بیان اینکه دو بازار و دو قیمت خودرو داریم، گفت: یکی قیمت بازار آزاد است که گرم می شود و دیگری قیمتی است که خودروسازان محصولات را دور از بازار می فروشند. 20 تا 150 میلیون تومان تولید کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت علت نابسامانی بازار خودرو را عدم تطابق عرضه و تقاضا دانست و افزود: 500 هزار دستگاه کمتر از حد نیاز تولید خواهیم کرد که به سرعت برطرف می شود. نکته دیگر اینکه خودرو به سرمایه خوبی تبدیل شده است. این بدان معناست که بسیاری از افرادی که خودرو می خرند، بینش زیادی نسبت به آن دارند.
وی خاطرنشان کرد: یک ماه پیش ثبت نام خودرو در یکی از شرکت های خودروسازی انجام شد که برای 10 هزار خودرو 4 میلیون نفر ثبت نام کردند در حالی که 4 میلیون ثبت نام کذب بوده است. کل تقاضای بازار خودرو ایران 1.5 میلیون دستگاه در سال است که نشان میدهد بازار خودرو یک بازار واقعی نیست، بلکه رانتی و سوداگرانه است.
اکنون برای حل این مشکل، وزارت صمت با همکاری کمیسیون صنایع مجلس به دنبال تدوین طرحی برای آزادسازی قیمت گذاری خودرو است تا قرعه کشی صورت نگیرد و فقط کلیات این طرح گفته شود. آزمایشگاه حرفه ای و وزیر صنعت. سازوکار عملی این موضوع هنوز بیان نشده است و باید دید آیا می توان چنین طرحی را در عمل اجرا کرد یا خیر.
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری خودروها چیزی جز اخلال در بازار نیست، گفت: در سال های اخیر کارشناسان و فعالان بازار و صنعت خودرو همواره تاکید کرده اند که نظام قیمت گذاری دستوری در این صنعت پاسخگو نخواهد بود و در عوض حل مشکلات. ” کم کم شاهد هستیم که شرکت های خودروسازی محصولات خود را با زیان می سازند و از سوی دیگر مردم به عنوان مشتریان عمده و خریداران خودرو نیز از این وضعیت راضی نیستند.
وی با تاکید بر اینکه خودروهای با قیمت مناسب 100 هزار میلیارد تومان رانت دارند، گفت: تا زمانی که خرید خودرو از کارخانه از طریق قرعه کشی سود فوری داشته باشد، وضعیت بازار درست نمی شود. محصولات ایران خودرو و سایپا به 70 درصد رسیده اند که جذابیتی مضاعف برای نقدینگی وحشی ایجاد کرده است تا بتوانند سودهای کلان و غیرمنتظره ای کسب کنند.
مدنی افزود: تجربه من از شرکت سایپا که در سال های 90 و 91 قیمت را در حاشیه بازار تعیین کردیم، به خوبی نشان داد که قیمت گذاری به این صورت بسیاری از مشکلات صنعت خودرو را برای مردم و شرکت های تولیدی حل می کند. امروزه تقاضای زیادی در بازار خودرو برای سرمایه گذاری وجود دارد و هرکسی که واقعاً به خودرو نیاز دارد زیرا شانس برنده شدن در قرعه کشی بسیار کم است، باید از بازار آزاد خودرو را با یک قیمت خریداری کند. خرید بیش از حد.
این خودروساز سابق افزود: اگر سود فوری در بازار شما از بین برود، این بازار به تعادل می رسد، به ازای هر هزار خودرو بیش از 3 میلیون خودرو تقاضا می شود، بنابراین چنین درخواست هایی به وضوح اشتباه است و تقاضای واقعی نیست، اما اگر قیمت در لبه های بازار تعیین می شود، جذابیت خرید خودرو به عنوان یک سرمایه خوب برای درآمد فوری از بین خواهد رفت.
مدنی ادامه داد: قیمت حاشیه بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و دیگر با این آشفتگی بازار مقابله نخواهیم کرد، همچنین در صورت تعیین قیمت با حاشیه بازار، با سه وضعیت در بازار مواجه خواهیم شد. در وهله اول.” عرضه و تقاضا برابر است تا قیمت های بازار تغییر چندانی نداشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در وهله دوم با حذف درآمد فوری از خرید خودرو، میزان تقاضا کاهش می یابد و به دلیل عرضه مستمر، خودروساز برای فروش مجبور به کاهش قیمت می شود. خودرو، محصولات خود را خواهیم دید که در حالت سوم، اگر قیمت کارخانه حذف شود و قیمت بازار به استاندارد فروش خودروسازان تبدیل شود، در صورت افزایش تقاضا، قیمت حاشیه بازار نیز افزایش می یابد.
مدنی افزود: اما در نتیجه هر چه قیمت بالاتر رود، تقاضا کاهش می یابد و به جایی می رسیم که تقاضا از بین می رود که خودروساز مجبور است قیمت را تا حدی که تقاضا ایجاد می کند کاهش دهد. وسایل نقلیه برای فروش.
وی اذعان کرد: «بنابراین می بینید که اگر قیمت ها در کوتاه مدت به طور موقت افزایش یابد. اما در میان مدت و بلندمدت با قیمت گذاری خودروها در حاشیه بازار، از یک سو قیمت متعادل و حتی کاهش می یابد و سایر تسهیلات معاملاتی و دلالی در این بازار از بین می رود، بنابراین به نفع بازار است. مشتری برای ایجاد چنین سیستم قیمت گذاری. برای خودروساز عالی است که از فروش محصولات خود درآمد واقعی دریافت کند.
مدنی گفت: نکته مهم در زمان افزایش سود صنعت خودرو این است که دولت باید موقتاً از مدیریت خود استفاده کند و اگر سود خودروسازان از حد معینی فراتر رفت، از شرکتها مالیات گرفته یا آنها را ملزم به افزایش آنها کند. سپس سرمایه باعث افزایش تولید می شود که اولاً حجم تولید خودرو در کشور افزایش می یابد و ثانیاً خودروسازان سود حاصل از این افزایش قیمت را صرف تحقیق و توسعه و تنوع محصول می کنند، اما باید دید که دولت اقدام خواهد کرد.