اواخر سال 4200 تا پایان سال 1400


در مصوبه دیروز مجلس، سیاست 4200 تومانی به این شکل ادامه پیدا نمی کند و سیاست گذار باید به دنبال راه حل جایگزین باشد. سیاست ترجیحی دلار در زندگی 4 ساله خود درس دارد. سیاستی که هیچ کس مسئولیت ایجاد آن را نمی پذیرد و هیچ گروهی هزینه تکمیل آن را نمی پذیرد. این سیاست بازندگان زیادی دارد: خود سیاست گذاران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و تنها برنده این سیاست رانت جویان هستند. همچنین در ابتدا فقط گروهی از صاحب نظران انتقاد می کردند، اما در نهایت به صورت انبوه تقریباً برای همه کارشناسان و سیاستمداران مشخص شد که این سیاست باید پایان یابد. این گزارش به بررسی زندگی 4200 ساله 4200 دلاری، اشتباهات آن و درس سیاست آن می پردازد.

به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز نمایندگان در جلسه بررسی بودجه 1401 سازوکار حذف ارز ترجیحی را شناسایی کردند. در بخشی از یک بند الحاقی، تبصره‌ای آمده است: «در صورتی که دولت قصد دارد کالایی را از سبد پول ترجیحی حذف کند، ابتدا باید ترتیبات قانونی جبران خسارت به نفع مصرف‌کننده کالاهای اساسی را از طریق اعلامیه‌های الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق «بیمه از طریق جایگزین های مطمئن انجام می شود تا مردم تا پایان شهریور 1400 و در حد نصاب مقرر نسبت به خرید این کالاها و خدمات اقدام کنند.» اگرچه نمایندگان مجلس تاکید کردند که این به معنای حذف دلار 4200 تومانی نیست، اما مکانیزم تخصیص تغییر کرده است اما در نهایت می توان گفت که تخصیص دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان عملا به نقطه پایانی رسیده است. رحیم زارع در تشریح مصوبه دیروز مجلس گفت: اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را حذف کند. در سال 1401 به موجب قطعنامه ص مجلس موظف است مابه التفاوت را از طریق کاربرگ الکترونیکی به مردم اختصاص دهد تا قیمت کالاهای اساسی و «دارو با نرخ شهریور 1400 به دست مردم برسد». در واقع به نظر می رسد مجلس در این مصوبه توپ حراست را به دوش دولت انداخت و با توجه به تاکید دولتمردان و سازمان برنامه و بودجه، در این مصوبه تخصیص دلار 4200 دلاری به روش فعلی آمده است. در یک انتهای

متولد 20 آوریل 1997

حدود 4 سال پیش در 20 فروردین 1395 اسحاق جهانگیری جلوی دوربین رفت و اعلام کرد که از این پس نرخ 4200 تومان مبنای تمامی معاملات و معامله و تبلیغات هر نرخی غیر از 4200 تومان خواهد بود. ممنوع و غیرقانونی است. پس از آن، بسیاری این اقدام دولت را تصمیمی قاطع برای مهار قیمت دلار و تنظیم قیمت‌های بازار دانستند. شاید تنها تعداد انگشت شماری از کارشناسان و اقتصاددانان تاکید کرده اند که نتیجه این تصمیم ضرر اقتصادی محض است و رفاه برای مصرف کنندگان به همراه نخواهد داشت و تنها گروهی از مستاجران برنده سیاست 4200 دلاری شدند. بررسی ها نشان می دهد که در طول 4 سال بیش از 50 میلیارد دلار 4200 تومانی تخصیص یافته است. اما هم قیمت کالاها نسبت به سایر کالاها افزایش یافت و هم ذخایر ارزی در این راه هدر رفت. در نهایت هیچ کس مسئولیت این سیاست چهار ساله را نپذیرفت و اکنون نیز کسی مسئول حذف آن نیست.

چه کسی 4200 دلار را مدیریت می کند؟

دلار ۴۲۰۰ دلاری را ابتدا اسحاق جهانگیری اعلام کرد و به همین دلیل در ادبیات غیررسمی از آن با عنوان دلار جهانگیری یاد می شود. البته شاید معاون اول رئیس جمهور کمترین سهم را در تعیین نرخ دلار داشته است. چرا نرخ 4200 تومان مبنای محاسبات قرار گرفت، روایات بعدی نشان داد که مبنای کارشناسی نداشته و تنها بر اساس الگوهایی مانند «چه نرخی بهتر است تعیین شود؟» بوده است. اختصاص داده. در مورد این دیدار روایات متعددی وجود دارد. حسن روحانی رئیس جمهور در آذرماه ۱۳۹۵ اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم همه اقتصاددانان و مشاوران بوده است. حسام الدین آشنا، مشاور روحانی نیز اعلام کرد: دلار ۴۲۰۰ تومانی بدون مخالفت (از سوی کارشناسان) تصویب شد. او تنها یک رقیب دارد و آن رئیس جمهور است. مسعود نیلی که در این جلسه حضور داشت، درخواست کرد فایل صوتی این جلسه برای عموم منتشر شود. البته فایل صوتی این جلسه منتشر نشد و تنها در مورد آن جلسه نظراتی صورت گرفت. ولی الله سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی در گفت وگو با فارس، با اعلام مخالفت با نرخ دلار 4200 تومانی، بر لزوم تعدیل نرخ ارز تاکید کرد. وی در پاسخ به این سوال که چه معیارهایی برای این نرخ ها تعیین شده است، گفت: نرخ پیشنهادی رئیس جمهور کمتر از این است. در حالی که نرخ بازار در سطح 6000 تومان است. نکته دیگری که سیف به آن اشاره کرد این بود که نرخ باید در طول زمان تعدیل شود. اگرچه این تعدیل نرخ نیز انجام شد اما پس از چند ماه تعدیل نرخ متوقف شد و تقریبا دلار ۴۲۰۰ تومانی مبنای معاملات شد. عباس عراقچی، معاون سابق وزیر امور خارجه در بانک مرکزی گفت: ریشه بحران پولی سال 97 را باید در تصمیمات سال 93 جستجو کرد. تراز تجاری مثبت است.

آنها فکر می کردند که از آنجایی که کل درآمدهای ارزی از طریق صادرات بیشتر از مخارج ارزی است، نباید نرخ ارز افزایش یابد.

4 اشتباه $4200 تومان

از مجموع صحبت ها، دیدگاه های کارشناسی و یافته های پژوهشی می توان گفت که این سیاست در 4 سال عمر خود 4 اشتباه مهم دارد که به آن توجه نشده است. ابتدا نرخ 4200 تومانی و اصرار بر ادامه آن بدون نظر کارشناسی صورت گرفت که ریشه اصلی آن «لنگر انداختن پول برای مهار تورم» است. لنگر انداختن نرخ ارز برای کنترل قیمت ها که سیاستی که قبل از تحریم ها اعمال می شد، باعث شد تا نرخ ارز به سطح تعادل قبل از اعمال تحریم ها سقوط کند. در واقع این سیاست برای اعتبار تحریم ها فرش قرمز پهن کرد و به اثربخشی تحریم ها کمک کرد. اگرچه تحریم ها در کاهش درآمدهای ارزی و افزایش نرخ دلار موثر بود، اما به گفته کارشناسان، سیاست لنگر ارزی باعث شد تا دلار 4 تا 5 برابر افزایش یابد و در صورت عدم اصرار بر این سیاست، گستره مبادله خواهد شد. افزایش نرخ محدود است.

دوم، این دیدگاه وجود داشت که از آنجایی که تقاضا برای دلار در آن شرایط برابر با عرضه است، می توان نرخ سفارشی را تعیین کرد و اعلام کرد که تمام تقاضا با آن نرخ تامین می شود، در حالی که تقاضای کاذب در آنها لحاظ نشده است. محاسبات طبیعی است که اعلام نرخ کمتر از سطح تعادل، تقاضای رانت را به تقاضای مصرف کننده اضافه کند. در این شرایط خیلی ها آرزوی دریافت دلار ارزان با فاکتور را دارند. حتی برخی کالاها را سفارش داده و با خسارت به فروشنده برمی گردانند اما مبلغ 4200 دلار کرایه ارزی معادل ارزش خسارت بوده است. در نهایت گزارش‌های متعددی مبنی بر تخلف 4200 دلاری طی 4 سال گذشته ارائه شد و بسیاری از نهادها مانند مرکز پژوهش‌های مجلس در برخی گزارش‌ها اعلام کردند که این سیاست باعث هدر رفتن منابع شده است.

سوم اینکه با تعیین نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی، بازار ثانویه معاملات شکل نگرفت تا اینکه صف تقاضای دلار ۴۲۰۰ تومانی بسیار طولانی شد و حتی برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از افزایش ارزش روزانه ثبت‌نام‌ها به یک میلیارد دلار است. پس از این تاخیر، به تدریج بازار ثانویه شکل گرفت، در حالی که نرخ بازار به بیش از 4 برابر نرخ دلار 4200 تومانی رسید. در نهایت ارزش 4200 دلاری محصولات منتخب ابتدا 25 رقمی اعلام شد و به مرور زمان از تعداد کمی کاسته شد. در این 4 سال بسیاری از کالاها به 4200 قطار کاهش یافت و اکنون زمان توقف این قطار تا پایان سال 1400 است.

چهارمین و مهمترین مسئله این است که با تخصیص پول ارزان، کالاهای هدف نیز با قیمت ارزان به دست مصرف کننده می رسد. در این میان برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در عمل، کالاهای بدون دلار ۴۲۰۰ تومانی در سطح نزدیک افزایش قیمت داشته و هدف اصلی ارز ترجیحی محقق نشده است. گزارش آزمایشی حقیقت 4200 دلاری مجمع جهانی اقتصاد نشان داد که قیمت گروه‌های دارای ارز ترجیحی و محصولات بدون دریافت ارز ترجیحی تقریباً به طور همزمان تغییر کرده است. بنابراین سوال این است که اگر 4200 دلار قیمت ها را کنترل نمی کرد، چرا ادامه پیدا کرد؟

دروس از 4200 دلار

سیاست دلاری 4200 دلاری در عمر 4 ساله خود چندین مضرات برای اقتصاد دارد: هدر دادن منابع، اختلال در روند تولید و قیمت مصرف، کاهش قدرت سیاست گذاری برای مدیریت بازار خارجی، ارز و کمبود ارز. منابع، عمدتاً سیاستگذاران. دلار را نیم بها از بازار داد و با قیمت 4200 تومان به واردکننده اختصاص داد. بنابراین منبع تامین دلار 4200 دلاری از پایه پولی است و یکی از دلایل موتور تورمی ادامه سیاست 4200 دلاری است. بنابراین، این سیاست که تورم باید از طریق قیمت گذاری مناسب دلار مهار شود، به یکی از عوامل اصلی تورم تبدیل شده است. اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحلیلی به تحلیل سیاست «قیمت‌گذاری اقتصاد ایران» پرداخته است. بر اساس این گزارش، «اگرچه بیشتر برنامه‌های تجمیع قیمت‌ها برای مهار تورم به کار می‌رفتند، اما نه تنها بازار را کنترل و قیمت‌ها را کنترل کردند، بلکه این سیاست‌ها از طریق عدم عرضه کالا، افزایش احتکار و تعطیلی کارخانه‌ها، قیمت‌ها را تحت فشار قرار دادند». یکی از مواردی که این گزارش به عنوان نمونه به آن اشاره کرده است، ارز 4200 تومانی است. اگر دلار ۴۲۰۰ دلاری تنها یک درس برای یک سیاستمدار داشته باشد، نمی توان با تجمیع قیمت ها، بازارها را تنظیم کرد و قیمت ها را کنترل کرد.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم