انیمیشن های 15000 ساله را کشف کنید؟


فرارو- نگاهی اخیر به بیش از 50 لوح سنگی کشف شده در محوطه ای از دوران پارینه سنگی در جنوب فرانسه، گمانه زنی های جدیدی در مورد استفاده از این اشیاء جادویی ایجاد کرده است. تحقیقات جدید نشان می دهد که این کنده کاری های سنگی باستانی ممکن است شکل بسیار ابتدایی انیمیشن بوده باشد و در واقع هنری بوده است که با ترکیب با آتش جان گرفته است.

به گزارش فرارو، از قرن نوزدهم، زمانی که این سنگ‌تراش‌های مرموز توسط باستان‌شناسان کشف شد، گمانه‌زنی‌هایی درباره ماهیت و کاربرد آن‌ها مطرح شد، اما هیچ فرضیه‌ای از رمز و راز آن‌ها کاست. اکنون، یک فرضیه جالب بیان می‌کند که ده‌ها هزار سال پیش، در جایی در کنار رودخانه اوورن امروزی در جنوب فرانسه، خانواده‌ها شب‌ها زیر آتشی فروزان جمع می‌شدند تا موجودات کوچکی را که در سایه‌ها و آتش می‌رقصند تماشا کنند. رقصی که با قرار دادن این اجسام کوچک در زیر نور آتش ایجاد می شود.

باستان شناسان دانشگاه یورک و دانشگاه دورهام در بریتانیا این نمونه از سنگ های رودخانه و سنگ آهک تراشیده شده را بررسی کردند تا نقوش حکاکی شده و علائم گرمایش روی آن ها را بهتر ببینند تا مشخص کنند که آیا این چیزها کجا هستند یا خیر. بر اساس ماهیت پیچیده نقاشی‌ها و نشانه‌های تغییر رنگ ناشی از دمای بالا، محققان پیشنهاد کردند که اجسام می‌توانند عمداً درست در کنار شعله داغ قرار گیرند تا احتمالاً یک اثر متحرک ایجاد کنند.

او گفت: “پیش از این تصور می شد که آسیب حرارتی قابل مشاهده به برخی از صفحات می تواند ناشی از یک تصادف باشد، اما آزمایشات با صفحات مشابه نشان داده است که آسیب بیشتر با قرار گرفتن در معرض آتش عمدی سازگار است.” اندی نیدهام از دانشگاه یورک و رهبری. نویسنده مقاله است.» او افزود: «مردم ده ها هزار، اگر نگوییم صدها هزار سال، عمداً خطوط منظم یا نامنظم را روی سطوح نقاشی یا حک کرده اند. با توجه به تنش‌های هنری که امروز داریم، به طرز شگفت‌آوری دشوار است که با قاطعیت بگوییم چه چیزی ما را بر آن داشته تا در وهله اول دنیای خود را در قالب تصویر ارائه کنیم. آیا برای صحبت است؟ آیا سرگرم کننده است؟ یا برای هدفی بالاتر و معنوی تر است؟»

امروزه تعداد بی‌شماری سنگ‌های کوچک و مسطح با قدمت بیش از 10000 سال در سرتاسر اروپا یافت شده‌اند، اما بیشتر آنها برای باستان‌شناسان یک راز باقی مانده‌اند. برخی از بلوک های تزئین شده دارای کاربردهای عملی مانند کفپوش، وسایل لامپ یا سنگ برای اجاق های اطراف هستند. اما اشیاء دیگر، مانند اشکال انتزاعی، پیکره های انسانی، حیوانات و نقوش زمین شناسی که در تعدادی از صخره های کشف شده در محل حفاری در نزدیکی شهر مونتاستروک فرانسه یافت شده است، کاربرد واضحی ندارند.

از 76 حکاکی حیوانی ثبت شده توسط محققان بر روی پلاکی که از موزه بریتانیا به امانت گرفته شده است، 40 اسب به تصویر کشیده شده، هفت گوزن شمالی و شش گوزن قرمز بودند. دیگران شامل یک پرنده، یک گرگ و حتی یک شخصیت شبیه انسان است. دانشمندان می گویند که بیشتر آنها به دلیل دقت تشریحی در یک موقعیت طبیعی ارائه می شوند. خطوط و رگه های بسیاری از صخره ها در خود صحنه گنجانده شده است – به عنوان مثال، پای اسبی دارد که به نظر می رسد در شکاف سنگ فرو رفته است. با این حال، جالب تر از همه، حیواناتی هستند که به طرز عجیبی روی هم چیده شده و گیج شده اند.

دانشمندان می گویند؛ با توجه به نمونه هایی از پلاک های شکسته از مناطق دیگر که به تازگی کشف شده است، در ابتدا عجیب به نظر می رسید که حیوانات روی هم قرار می گرفتند و اجساد به هم چسبیده بودند. تا زمانی که به این نتیجه نرسیدیم، این صحنه‌ها را نباید به‌عنوان بازنمایی دقیق طبیعت بی‌جان، بلکه به‌عنوان چیزی پویاتر دید که در حضور آتش‌های متحرک به جای ظلم در آن روز دیده می‌شود. البته این فرضیه نیز جدید نیست، زیرا مارک آزما، محقق و فیلمساز دوران پارینه سنگی، ده سال پیش این پیشنهاد را بر اساس صحنه هایی از سقوط حیوانات در دیواره های غار مطرح کرد.

محققان برای آزمایش فرضیه خود، مدل‌های سه‌بعدی از سنگ‌ها را ساختند و از نرم‌افزار واقعیت مجازی برای مشاهده تصاویر هزاران سال پیش استفاده کردند. در درخشش لرزان آتش، ویژگی‌های سطوح سنگی محو شده و خطوط طبیعی و خراش‌های هنری آن‌ها چنان واضح می‌شود که تصویر کمتر ثابت به نظر می‌رسد. اگرچه چنین حرکاتی ممکن است غیر واقعی و زنده به نظر برسند، اما هنوز هم حسی از هیبت و ارتباط را به ذهن ما می آورند.

Needham گفت: “ایجاد هنر با نور آتش یک تجربه بسیار غشایی است که بخش های مختلف مغز انسان را فعال می کند.” می دانیم که سوسو زدن سایه ها و نور ظرفیت تکاملی ما را برای دیدن اشکال و چهره در اجسام بی جان افزایش می دهد. این ممکن است توضیح دهد که چرا یافتن طرح‌های پلاکی که از طبیعت برای به تصویر کشیدن حیوانات یا اشکال هنری استفاده می‌کنند یا در سنگ گنجانده می‌شوند، رایج است.

اینکه آیا اجداد ما عمداً از یک شکل هنری استفاده می‌کردند که ما فقط می‌توانیم آن را سینمایی توصیف کنیم، یا اینکه سهواً ظروف سنگی خود را با تصاویر پویا تزئین کردند، هنوز مشخص نیست. اما با توجه به تمایل همیشگی بشر برای بیان ایده‌های خود از طریق هر رسانه و فناوری در زمان ما، نباید زیاد فکر کرد که اجداد هنرمند دور ما نیز راه‌هایی برای احیای حکاکی‌های خود پیدا کردند. سنگ در هرج و مرج آتش بعد از ظهر. محکم باش. نتایج این تحقیق در یک مجله معتبر PLOS One منتشر شده.

منبع: Sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی فرارو


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم