افزایش ۶ برابری مالیات در ۴ سال


فرارو- احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی: در شرایطی که بودجه دولت در سال 1401 نسبت به سال 1400 افزایش 53 درصدی داشت، پیش بینی می شود درآمدهای مالیاتی با 112 درصد افزایش از 252 به 532 میلیارد تومان و سهم مالیات از بودجه از 27 به 35 درصد افزایش یابد.

از مجموع 532 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت تعیین شده، 205 هزار میلیارد تومان (با سهم 39 درصدی از کل مالیات) از مصرف (کالا و خدمات)، 85 هزار تومان (16 درصد) از افراد حقیقی (درآمد … مردم، 80 هزار میلیارد تومان از واردات (15 درصد)، 135 هزار میلیارد تومان (25 درصد) از مشاغل و 28 هزار میلیارد تومان از ثروتمندان (5 درصد).

در مجموع سهم مردم 69 درصد و سهم بنگاه های غیردولتی (خصوصی و خصوصی) سودده و ثروتمندان 26 درصد از مالیات پرداختی در سال 1401 بوده است که در این سال سهم کارمندان دولت و خصوصی بخش 9 درصد، سهم صاحبان مشاغل 6 درصد و ثروتمندان 5 درصد مالیات هستند. مالیات مؤسسات و بنیادها 15 هزار میلیارد تومان (با سهم 2.84 درصد از کل) و آستان قدس 90 میلیارد تومان (0.02 درصد) در سال 1401 بوده است.

افزایش 6 برابری مالیات در 4 سال؛  تور مالیاتی گسترده دولتی برای مردم

مالیات بر واردات با 238 درصد افزایش در سال 1401 نسبت به سال قبل، بیشترین افزایش را در اقلام مالیاتی داشته است. از آنجایی که بیشتر واردات کشور شامل کالاهای اساسی (از جمله مواد غذایی) و مواد اولیه و واسطه های مورد استفاده برای تولید است، مشخص نیست که افزایش 3.4 برابری مالیات بر واردات چه میزان خواهد بود.

اما واضح است که این افزایش منجر به رشد حداقل 7 درصدی متوسط ​​قیمت محصولات وارداتی (و به تبع آن کالاهای داخلی) خواهد شد. با وجود اینکه کل مالیات و مالیات بر مصرف (کالاها و خدمات)، بنگاه ها و بنگاه ها در سال 1401 نسبت به سال قبل بیش از 100 درصد رشد داشته اند، مالیات بر ثروت 17 درصد و مالیات بر املاک و مستغلات 12 درصد افزایش یافته است.

سهم مالیات بر مصرف (کالاها و خدمات) 39 درصد، واردات 20، بازرگانی 27 درصد، درآمد (افراد) 13 درصد و ثروت تنها 1.5 درصد از کل مالیات در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است. از کل افزایش بار مالیاتی در سال 1401، سهم مردم 72 درصد، بنگاه های غیردولتی (خصوصی و خصوصی) 25 درصد و ثروتمندان فقط 1.5 درصد بوده است.

افزایش 6 برابری مالیات در 4 سال؛  تور مالیاتی گسترده دولتی برای مردم

در شرایطی که در قانون بودجه سال 1401 نسبت به عملکرد سال 1396، درآمد فروش (و بیش از آن سود) بنگاه ها بین 6 تا 10 برابر افزایش یافت، مالیات بنگاه ها 3.9 برابر شد. مالیات شرکت ها به دلار در سال 1396 معادل 8.7 میلیارد دلار بوده که در سال 1401 با کاهش 42 درصدی به کمتر از 5 میلیارد دلار می رسد.

این امر به این دلیل است که درآمد فروش (و بیش از آن سود) بنگاه های صنعتی تولید کننده و صادرات مواد اولیه که تقریباً 70 درصد درآمد صنعت و مواد معدنی را تشکیل می دهد تقریباً 10 برابر (500 درصد افزایش قیمت) است. دلار و افزایش 50 درصدی قیمت های جهانی.

در سال 1401 نسبت به سال 1396 کل مالیات بر مردم (مصرف، واردات و درآمد) 6.1 برابر افزایش یافته در حالی که درآمد افراد کمتر از 5 برابر خواهد شد. مالیات بر درآمد مواد اولیه و فرآورده های معدنی (برای مقابله با خام فروشی) تنها هزار میلیارد تومان (0.2 درصد از کل مالیات) تعیین شده است که تقریباً 0.5 درصد درآمد حاصل از فروش است. حداقل 200 هزار میلیارد تومان از این مواد و محصولات.

بر اساس قانون بودجه سال 1401 دولت، مالیات بر خودرو و وانت دو کابین 5 هزار میلیارد تومان (با سهم 0.95 درصد از کل مالیات) واحدهای مسکونی گران قیمت 700 میلیارد تومان (0.13 درصد) و واحدهای مسکونی خالی هزینه می شود. جمعیت 2000 میلیارد تومان (0.38 درصد) تعیین شده است. در مجموع تنها 273 میلیارد تومان عوارض مسکن لوکس و مازاد (با سهم 0.5 درصدی از کل مالیات) مصوب شد.

افزایش 6 برابری مالیات در 4 سال؛  تور مالیاتی گسترده دولتی برای مردم

برای درک مبلغ ناچیز 2700 میلیارد تومانی مالیات و مازاد مسکن لوکس می توان با استفاده از 6100 میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال و شماره گذاری خودرو، 2300 میلیارد تومان مالیات بر فروش سیگار، 1500 میلیارد تومان عوارض خروج از کشور یا 3000 میلیارد تومان از محل مالیات پرداخت کرد. درآمد دولت در مقایسه با بیمه شخص ثالث

به طور کلی درآمدهای مالیاتی قانون بودجه 1401 مطابق با سبک و سیاق بودجه سال های گذشته است اما دارای تفاوت ها و خروجی های زیر است:

(1) با وجود افزایش شدید درآمد و درآمد، بار مالیاتی بر شرکت های سودآور (به ویژه خصوصی و دولتی) کاهش یافته است.

(2) علیرغم افزایش شکاف ثروت در جامعه، مالیات بر ثروت نقش کمی در درآمدهای مالیاتی با رشد کم ایفا می کند. کمتر از 5 درصد از جمعیت که بیش از نیمی از ثروت کشور را در اختیار دارند، تنها 1.46 درصد از مالیات کشور را بر ثروت و زندگی لوکس می پردازند.

(3) مالیات بر مسکن لوکس و مازاد که علاوه بر درآمد باید نقش مهمی در تنظیم بازار مسکن و کاهش حباب قیمت مسکن داشته باشد، به اندازه ای تعیین می شود که مجلس و دولت شعار و مانور تبلیغاتی بدهد. .

(4) مالیات بر عایدی سرمایه، که یکی از اصلاحات ساختاری در نظام مالیاتی و ابزاری کلیدی در مهار سفته بازی و سفته بازی در بازار دارایی، به ویژه در حوزه مسکن (و هدایت سرمایه به سمت تولید) است (و همچنین در بخشی که بیشترین درآمد را در سال های اخیر بدون ایجاد ارزش افزوده تولیدی داشته است) بیش از دو سال است که بین مجلس و دولت در گردش بوده و هنوز به پایان نرسیده است.

(5) به دلیل قدرت لابی های صاحبان خانه، ثروتمندان و رانت خواران و مشاغل خصوصی در دولت و مجلس، در عمل این گروه ها به پرداخت مالیات کم (بر ثروت و درآمد) در سال 1401 و مالیات اصلی ادامه خواهند داد. بار کشور به حدی خواهد بود که بر دوش اقشار فرودست و متوسط ​​خواهد بود.

(6) سهم 59 درصدی و افزایش 2.5 برابری مالیات بر واردات و مصرف و از سوی دیگر افزایش 50 درصدی قیمت جهانی مواد اولیه و مواد غذایی، حذف ارز ترجیحی و ادامه روند افزایش قیمت ها نشان می دهد که علاوه بر افزایش مالیات های متعارف. روند مالیات تورمی (که طبقه پایین و متوسط ​​را هدف قرار می دهد و طبقه متوسط ​​را کوچکتر و طبقه پایین را فقیرتر می کند) تا سال 1401 ادامه خواهد داشت.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم