آیا با خصوصی سازی خودروسازان قیمت ها کاهش می یابد؟


فرارو- سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بلوک ۴۰ درصدی سهام دولتی سایپا و بلوک ۲۵ درصدی سهام دولتی ایران خودرو مرتبط با سهام دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود. از طریق بورس اوراق بهادار

به گزارش فرارو، وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دولت از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع که وثیقه بانک ها است 6.7 درصد در ایران خودرو سهم دارد و همچنین در سایپا 17 درصد از سهام. تعلق داشتن. در سازمان توسعه دو بلوک را نمی توان اختصاص داد.

فاطمی امین گفت: با واگذاری سهام دولت در این دو شرکت خودروسازی، هم مشکل سهامداری حل می شود و هم پول جدیدی وارد شرکت می شود و هم حاکمیت شرکتی و ساختار سهامداران اصلاح می شود.

وی افزود: واردات خودرو که از سال 92 به دلیل مدیریت پولی ممنوع شده است، 2200 قلم کالا از جمله خودرو به دلیل مانده پولی ممنوع شده است، اما اخیراً به عنوان وزیر صنعت اعلام کردم که مخالف واردات خودرو نیستم، اما خودرو، واردات تقریباً یک است. تا 2 میلیارد دلار می شود که تراز پول دوباره منفی می شود.

شرایط خصوصی سازی خودروسازان
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به تصمیمات جدید دولت برای خصوصی سازی خودروسازان گفت: این موضوع جدیدی نیست که دولت مطرح کرده باشد، بلکه بحث خصوصی سازی شرکت های راهداری خاص طی سالیان متمادی مطرح بوده است اما به دلیل موانع موجود، همیشه با چالش های زیادی که با آن روبرو بود انجام می شد.

وی افزود: در حال حاضر در فاز اول، سهام تودرتوی زیرمجموعه های این دو خودروساز بزرگ از شرکت های بزرگ واگذار می شود تا از طریق ادغام کلیه سهام دولتی، واگذاری به صورت همزمان انجام شود.

مدنی گفت: اگرچه می توان به شکل های دیگر خصوصی سازی کرد، اما آنچه در حال حاضر بسیار مهم است، خصوصی سازی واقعی سازندگان این خودرو است، او عجله داشت، چرا که ممکن است این خصوصی سازی ها نیز شکست بخورد.

مدیرعامل اسبق شرکت سایپا افزود: ابتدا باید سهام شرکت ها به طور کامل مشخص شود و سپس خریداران قدرتمندی که برای پیشقدم شدن حضور دارند در نظر گرفته شوند و برای افزایش تیراژ و گسترش فعالیت شرکت های ورودی به این دو. شرکت ها، قطعاً مانند تجارب قبلی، خصوصی سازی با شکست مواجه خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: پس از بررسی شرایط مصرف کنندگان و شرکت ها، باید مرحله به مرحله خصوصی سازی انجام شود و همه قطعات خودروسازان به یکباره جابه جا نشوند، همچنین باید نظارت شود و دولت بر عملکرد بخش خصوصی نظارت داشته باشد. مصرف کنندگان تا این خصوصی سازی بتواند موفقیت آمیز باشد.

مدنی با اشاره به اینکه خصوصی سازی صحیح خودروسازان سه نتیجه عمده دارد، گفت: توسعه محصول، ارتقای کیفیت و رشد تیراژ از جمله مواردی است که در سایه خصوصی سازی اصولی و اصولی خودروسازان می توان به آن دست یافت. اگر سه اتفاق باشد می‌تواند اتفاق بیفتد، در نهایت می‌توان به کاهش قیمت خودرو دست یافت، اما باید به خاطر داشت که این فرآیند زمان‌بر است و برای موفقیت باید مراقب بود.

مدیرعامل اسبق خودروسازان در ادامه با اشاره به اینکه خصوصی سازی خودروسازان نیز الزاماتی دارد، خاطرنشان کرد: اولین و مهمترین الزام در این زمینه کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری خودروها است، در صورتی که دولت همچنان قیمت خودرو را تعیین کند. هیچ سرمایه گذار داخلی و خارجی حاضر به خرید قطعات ایران خودرو و سایپا نیست، بنابراین قبل از هر کاری باید تکلیف آن مشخص شود.

مدنی گفت: اما اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، هم سرمایه گذاران مشتاق حرکت رو به جلو هستند و هم بازار خودرو از تلاطمی که در آن وجود دارد خارج می شود. این رابطه طول خواهد کشید.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم