تغییر خود به خود سیاست؛ یک راه حل مقرون به صرفه برای مشکلات ناشی از انحصار اپل & زومیت

[ad_1]

اپل اخیراً با قوانین ضد تراست مشکلاتی داشته است و هرج و مرج روز به روز بدتر می شود که آخرین نمونه آن را می توان در اعلام خدمات پرداخت توسط شرکتی به نام Apple Pay مشاهده کرد. این شرکت مستقر در کوپرتینو اکنون در بسیاری از زمینه ها و در بسیاری از کشورها مورد انتقاد قرار گرفته است و نیمی از عمر روابط عمومی خود را صرف دفاع از مواضع خود می کند. البته در نهایت قانون شرکت را مجبور به ایجاد تغییرات خواهد کرد.

بن لائوجو از وب‌سایت 9to5Mac اشاره می‌کند که مشکلات اپل با قوانین ضدتراست به راحتی حل می‌شود و دستیابی به آن هزینه زیادی برای شرکت نخواهد داشت. بهتر است ابتدا تصورات غلط رایج در مورد قوانین ضد تراست روشن شود. زیرا بسیاری از مردم فکر می کنند که این قوانین فقط در مورد انحصارات اعمال می شود. در حالی که این دیدگاه نادرست است. در واقع منشأ این اصلاح چند شرکت بزرگ بود که در یک حوزه فعالیت می کردند.

در اکثر حوزه های قضایی در سراسر جهان، ادغام شرکت ها و انجام رفتارهای مشابه غیرقانونی است. به عنوان مثال، قانون اجازه نمی دهد این شرکت ها متحد شوند و تصمیم بگیرند محصولات خود را با قیمت های بالا بفروشند. قوانینی که برای منع چنین رفتارهایی طراحی شده اند. قوانین ضد تراست مینامند.

با این حال، قوانین ضد انحصار معمولاً برای اشاره به قوانین طراحی شده برای جلوگیری از مشارکت شرکت ها در هر نوع اقدام ضد رقابتی استفاده می شود. این بدان معناست که قانون مورد بحث هرگونه اقدامی را که به طور مصنوعی رقابت در بازار را مختل کند ممنوع می کند.

قوانینی علیه انحصار اپل

بر کسی پوشیده نیست که امروزه بازار بزرگی برای اپلیکیشن های گوشی های هوشمند وجود دارد. اپل تقریباً 27 درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد و در برخی کشورها این شرکت حتی تا 50 درصد نیز سهم دارد. شایان ذکر است که سهم اپل در بازار داخلی این شرکت یعنی ایالات متحده بیش از 50 درصد است. از هر نظر مشخص است که اپل یکی از بزرگترین شرکت های بازار است.

بسیاری از تفاوت ها در قوانین ضد انحصار علیه اپل شباهت هایی دارند

اپل در زمینه‌های مختلفی با انحصار مبارزه کرده است. نکته مهم این است که اپل کنترل کاملی بر Appostor دارد. در این فروشگاه اپل نرخ کمیسیون را تعیین می کند و توسعه دهندگان iOS چاره ای جز پرداخت این کمیسیون ندارند.

بسیاری از تنظیم‌کننده‌ها می‌خواهند با اجازه دادن به فروشگاه‌های اپلیکیشن متعدد، رقابت را در فروش برنامه‌های آیفون افزایش دهند و علاوه بر این، توسعه‌دهندگان و کاربران می‌توانند به طور مساوی انتخاب کنند که از کدام فروشگاه استفاده کنند. مشکلات دیگری نیز وجود دارد که برخی از آنها با مشکلات Appestor همپوشانی دارند.

Apple Music در مقابل Spotify

Spotify و Apple Music

در همین حال، سرویس Apple Music در برابر Spotify یک مورد خاص است. از آنجایی که Apple Music مستقیماً با Spotify رقابت می کند، اپل مزایای زیادی برای مشترکین پولی خود دارد.

برنامه پیش فرض اپل

اپل برنامه های مورد نیاز خود را می سازد و بسیاری از آنها به صورت پیش فرض بر روی آیفون نصب می شوند. این یک مزیت بزرگ برای اپل است. زیرا باعث می شود کاربران بیشتر از برنامه های رقیب از برنامه های اپل استفاده کنند. اگر صاحبان آیفون مجبور به انتخاب برنامه های مورد نظر خود باشند، رقابت برای اپل و رقبای آن یکسان خواهد بود.

Apple Arcade vs. فروشگاه Epic Games

اپل به خود اجازه می دهد تا یک فروشگاه درون برنامه ای برای بازی ها داشته باشد. اما شرکت‌های دیگری مانند Epic Games چنین مجوزی را ندارند.

سرویس پرداخت Apple Pay

اپل فقط دسترسی NFC به کیف پول موبایل خود را فراهم کرده است. در حالی که رقبا چنین امکانی را ندارند. علاوه بر این، به دلیل اینکه برنامه های بانکی به تراشه NFC دسترسی ندارند، بانک ها و شرکت های خدمات کارت موظف هستند. اگر می خواهید به مشتریان خود فرصتی برای پرداخت بدون تماس با استفاده از iPhone و Apple Watch ارائه دهید، در سرویس Apple Pay ثبت نام کنید. وجه مشترک همه موارد فوق این است که اپل از نظر مالی سودآور است در حالی که رقبا در هرج و مرج باقی می مانند.

دفاع اپل

اپل می گوید اقدامات این شرکت هیچ ارتباطی با پول ندارد و فقط برای محافظت از مشتریان است. اگر بخواهیم منصفانه به موضوع نگاه کنیم و نرخ بدافزار iOS و اندروید را با هم مقایسه کنیم، برای مثال، App Store امن تر است. به خصوص وقتی صحبت از کاربرانی می شود که علاوه بر فروشگاه گوگل، برنامه های خود را از فروشگاه های شخص ثالث دانلود می کنند.

اپل به نکته مشابهی در مورد Apple Pay اشاره کرد و گفت که این روشی بسیار امن برای پرداخت است. به عنوان مثال، اپل برای هر تراکنش یک شماره کارت استفاده شده تولید می کند و تنها این شماره منحصر به فرد توسط پایانه های پرداخت به اشتراک گذاشته می شود.

شرکت‌های شخص ثالث نیز می‌توانند امنیت سطح اپل را تامین کنند

شرکت های شخص ثالث نیز می توانند حفاظت در سطح اپل را ارائه دهند. غول فناوری مستقر در کوپرتینو تضمین می کند که همه برنامه های دارای مجوز در AppStore ایمن هستند. این گفته کاملاً درست نیست; از آنجایی که محافظت از کاربر با استفاده از ویژگی های امنیتی تعبیه شده در iOS انجام می شود، از جمله sanboxing، مهم نیست که برنامه در کدام فروشگاه برنامه دانلود شده است.

البته اپل همچنین اعلام کرد که از کاربران در برابر برنامه های تقلبی محافظت خواهد کرد. نکته اصلی این است که هر فروشگاه اپلیکیشن شخص ثالثی می‌تواند آزادانه برای بررسی خود کار کند، و دلیلی وجود ندارد که در سطح اپل عملکرد خوبی نداشته باشد.

همین امر در مورد توکن های یکبار مصرف Apply Pay صادق است. از آنجایی که این فناوری مختص اپل نیست، در واقع پروتکلی است که به عنوان EMV Payment Tokenization شناخته می شود. EMV نماینده سه شرکت Europay، MasterCard و VisaCard است که به طور مشترک این استراتژی را توسعه داده اند.

سرویس‌های پرداخت رقیب اپل، مانند Google Pay و Samsung Pay نیز همین کار را انجام داده‌اند و بانک‌ها این آزادی را دارند که برنامه‌هایی ایجاد کنند که از همان فناوری استفاده می‌کنند. با این حال، تنها Apple Pay می تواند از این فناوری در آیفون استفاده کند. از آنجایی که دسترسی به تراشه NFC وجود ندارد، امکان استفاده از فناوری توکن یکبار مصرف وجود ندارد. بنابراین، شرکت های شخص ثالث می توانند امنیت اپل مانند را در اختیار کاربران خود قرار دهند که البته هدف ما در این مقاله نیست.

اکثر مردم هنوز اکوسیستم بسته اپل را ترجیح می دهند

در حالی که داستان های ترسناک اپل واقعی هستند، چندان منطقی نیست که فقط این شرکت بتواند به درستی از مشتریان خود در برابر خطرات احتمالی خارج از اکوسیستم خود محافظت کند.

اکوسیستم محصول اپل

در حالی که گاهی پیشنهادهایی برای انحلال اپل ارائه شده است، اکثر سازمان‌ها از تنظیم‌کننده ضدانحصار اپل به‌عنوان فروشگاه اپلیکیشن، پخش‌کننده موسیقی، کیف پول موبایل، اپلیکیشن آب‌وهوا، سرویس اشتراک‌گذاری بازی یا سایر خدمات اشاره نمی‌کنند.

همه رگولاتورها می گویند اپل باید فضایی را برای رقابت در شرایط برابر با شرکت های شخص ثالث فراهم کند. به عبارت دیگر، اپل باید به شرکت های شخص ثالث اجازه دهد تا علاوه بر فروشگاه رسمی اپلیکیشن خود، پلتفرم های مشابهی را برای کاربران iOS بسازند. در چنین مواقعی کاربران می توانند از اپ استور مورد نظر خود استفاده کنند. این شرکت همچنین ممکن است به برنامه های بانکی اجازه دهد تا علاوه بر ارائه سرویس Apple Pay از تراشه NFC استفاده کنند.

بعید است که چنین حرکتی هزینه قابل توجهی برای اپل داشته باشد. زیرا اکثر کاربران عادی اپل را از همه موارد فوق انتخاب می کنند. کافی است در کنار فروشگاه اپیک گیمز، اپل استور را به این دسته از کاربران عرضه کنید و قطعا اکثر آنها اپل را انتخاب خواهند کرد. علاوه بر این، حتی کسانی که بیشتر درگیر دنیای فناوری هستند، همچنان به اپل متعهد هستند.

یکی از دلایل اصلی انتخاب اپل این است که بسیاری از کاربران اکوسیستم این شرکت آن را دوست دارند و از آن لذت می برند. اکوسیستم شرکت مستقر در کوپرتینو یکپارچگی عالی ارائه می دهد و به مشتریان خود اجازه می دهد تا به استفاده از آن ادامه دهند. بنابراین، حتی کسانی که به فکر جایگزین هستند، مطمئناً جنبه های مختلفی مانند یکپارچه سازی را در نظر خواهند گرفت و در این شرایط، اپل احتمالا آنها را انتخاب خواهد کرد.

اپل بدون هیچ دلیل موجهی با قوانین ضد تراست مخالف است

همانطور که گفته شد، سرسختی اپل در برخورد با مسائل ضد تراست بسیار گیج کننده به نظر می رسد. از آنجا که حل این مشکلات تقریباً هیچ هزینه ای برای شرکت ندارد. اما عدم انجام این کار خطرات بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

اگر اپل به طور داوطلبانه سیاست های ضد انحصاری خود را تغییر دهد، ممکن است به ارائه شرایط و ضوابط ادامه دهد. زیرا تا زمانی که همه چیز منطقی و منصفانه باشد، دلیل کمی وجود دارد که سیاستمداران بر شرکت فشار بیاورند.

البته، اگر قانونگذاران بخواهند وضعیت را به تنهایی تعریف کنند، اپل ممکن است با آشفتگی بیشتری روبرو شود. به عنوان مثال، بسیاری از مردم اکنون استدلال می کنند که کمیسیون 30٪ اپل برای توسعه دهندگان بسیار زیاد است.

اگر اپل منتظر اقدام قانونگذاران باشد، ممکن است نیاز به دریافت درصد بسیار کمی از کمیسیون در مقایسه با درصد فعلی توسعه دهندگان داشته باشد، و اگر اپل به فروشگاه های شخص ثالث اجازه دهد تا پلتفرم iOS خود را ارائه دهند، بعید است که این تعداد افزایش یابد. کاربران از آنها استفاده می کنند. در چنین مواردی، شرکت می تواند به قانونگذاران بگوید که توسعه دهندگان و کاربران برای استفاده از فروشگاه آزاد هستند.

اپل امروز یک رهبر فناوری است و باید به عنوان یک رهبر واقعی عمل کند

مقالات مرتبط:

دن موران از MacWorld گفت سرسختی اپل در برخورد با قوانین ضد تراست قلب این شرکت است. استراتژی شرکت احتمالا تا حدودی از منطق استیو جابز فقید، بنیانگذار شرکت پیروی می کند، که معتقد بود دو راه برای انجام کار وجود دارد: روش اپل و روش اشتباه. شاید این دیدگاه نکته ای داشته باشد; زیرا استیو جابز اغلب کارهایی انجام می داد که برای بسیاری از مردم عجیب بود. اما در نهایت اقدامات او موفقیت آمیز بود.

اپل امروز اپل استیو جابز نیست، یک استارت آپ که با شرکت های قدیمی تر مبارزه کرده است. اپل دیگر آن شرکت کوچکی نبود که شجاعانه در مقابل شرکت های بزرگ در آن زمان ایستادگی کرد. اپل در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت های فناوری در جهان است و بسیاری دیگر از آن پیروی می کنند.

در هر صورت، اپل باید این واقعیت را بپذیرد که فشارهای قوانین ضد انحصاری خود به خودی خود از بین نخواهد رفت. تغییر داوطلبانه در برخی از سیاست های شرکت به نظر می رسد گزینه بهتری نسبت به پافشاری بر قوانین فعلی آن باشد. این شرکت اکنون یکی از پیشتازان فناوری است و باید به عنوان یک رهبر عمل کند.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

پاربرگ سایت

تماس با ما